Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fralt
Hejsan. Lite skämmigt nu, köpte en Volvo 744 -87 för ett tag sedan. Glömde bort att fråga vilken olja jag ska använda och nu vill jag byta den. Men vilken olja är det man skall ha? Tänkte köpa från biltema senare idag. Har ingen manualbok till den, den var borta :(

Och sedan en till fråga, vart fyller man på oljan? För det är rejält smalt där oljestickan är så jag antar att den inte ska hällas i där.

Försökte hitta i forumet men lyckades tyvärr inte.
av Cicaro
Hej Frait!

Välkommen till Jagrullar!

Jag antar att det är motoroljan vi pratar om och då kör jag biltemas semisyntetiska 10W-40(grön dunk) till vår 744 -89(B230F). Glöm inte att byta oljefilter när du byter olja(egentligen skall väl även luftfiltret bytas samtidigt om jag inte minns fel).

Du har ett stort svart lock mitt på motorblocket, runt med lite stora taggar längs kanten. Vill mig minnas att det sitter längst ner till vänster på motorblocket om du står framifrån.

Lycka till med oljebytet!

Ps.
Om det har läckt lite från sumpen när du kommer under bilen och ska tappa ur olja, byt även packningen till oljepluggen(en kopparbricka som finns på de flesta mackar).
av metalHJ
På en gammal rödblockare utan turbo fungerar mineralolja utmärkt också :-)-) Om det är så att du inte vill lägga någon större summa pengar på service... Att använda fina helsyntetiska oljor på en sån maskin som är orörd, anser jag vara rent slöseri! Så kör på biltemas oljor, de fungerar utmärkt till det ändamålet!

Har du inte tillgång till något biltema varuhus i närheten, fungerar vilken minera/delsyntetolja som hellst! 10W-40, eller 5W-40. Sistnämnda är att föredra under vinterhalvåret då den är mer lättflytande och smörjer bättre under kalla förhållanden!

När du ändå är i motorrummet och gröter runt, kolla kylvätskan också! Finns glykolmätare att låna på mackar, för att kontrollera fryspunkten. Lycka till!
av Fralt
Jag tackar för båda svaren. Mjah någonting är lite konstigt med glykolen, får fylla på varannan vecka. Men upptäckte imorse att det fanns en blöt pöl under bilen där glykolbehållaren sitter, så antar att någon slang har spruckit. Har köpt glykol på statoil alla gånger hittills (närmast). Men får fara förbi biltema och köpa mig en ny olja och oljefilter.

Ska bli kul att få "meka" lite för första gången med bilen :lol: Även om det är något så litet som oljebyte, men alltid bra att veta. Vet ni föressten om man behöver något speciellt verktyg för att byta oljefilter eller räcker det med en tång?

Bilen förövrigt har rullat 55k mil och väl omhändertagen, nästan allt har blivit bytt osv. Känns nästan precis som en ny. Min andra bil, dvs min första en ford sierra höll i 2 veckor innan den gick sönder :/. SÅ därför jag är lite extra mån om denna.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, inga specialverktyg behövs. Har för mig att det är storlek 25 på oljepluggen. :roll:
Biltemas 5W-40 fungerar utmärkt, gammalmodigt att ha en olja på sommarn och en på vintern. :lol: :wink:
av Fralt
Fluffen skrev:Nej, inga specialverktyg behövs. Har för mig att det är storlek 25 på oljepluggen. :roll:
Biltemas 5W-40 fungerar utmärkt, gammalmodigt att ha en olja på sommarn och en på vintern. :lol: :wink:

dum fråga. Storlek 25? :O Hylsnyckel eller sådant?
av Cicaro
Jag föredrar hylsa(finns dock inte i de vanliga hylssatserna utan måste köpas separat) eftersom jag tycker det är lättare när man står underifrån med hylsa, men det är en smaksak, ska du ändå till biltema så har dem lösa hylsor :-)
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..