J.F.S skrev:Lider av tinnitus (antar jag) men har aldrig fått det bekräftat av läkare. Har ett ringande/sus konstant som tack och lov maskeras av vardagliga ljud som tex tv/radio, surr från dator osv. Hör det dock varje kväll när jag ska sova.
Det enda som bekräftats av läkare är att jag har nedsatt hörsel och det yttrar sig på det sätt att jag har svårt att höra vad folk säger ibland. Speciellt män. För er som har småbarn så går ju programmet "I drömmarnas trädgård" på SVT (tror jag). Jag hör inte ett ord av vad den karln säger. Jag hör alltså att han pratar men förstår inte vad han säger.
Mitt råd till er yngre förmågor är: var rädd om hörseln! Öronproppar is the shit!
Ja det låter ju som klassiska symtom på tinnitus. Ett sus/ljud som varar mer än 1 månad, konstant, är att betrakta som livsvarigt.
Om du tycker att du vill ha det utrett och "på papper" så vänder du dig till din VC-läkare och ber denne skriva en remiss till audiologen för vidare undersökning. Nu vet jag inte var du bor men jag var på Universitetssjukhuset i Örebro och det var super bra. I väntan på att få tid så bekostade jag själv mitt deltagande i en studie som gjordes på Universitetssjukhuset i Linköping och det var oxå bra mottagande och så. (avslutade mitt deltagande i förtid pga ekonomisk otillräcklighet). Har du nära till Akademiska i Uppsala så kommer även det vara bra då de bedriver spetsforskning kring tinnitus och delar ut resultaten/metoder till andra landsting.
Även jag har problem med att höra mansröster. Kvinnor har ett annat frekvensomfång och tonart vid tal. Och de män med kraftig bas lirar inget bra för mig heller alltså..
Ett annat fenomen är i offentliga miljöer där flera talar samtidigt; det går inte att fokusera/isolera hörseln till den man talar med. Allt omgivande ljud kommer in samtidigt och ställer till det. Och hur får man båda dessa fenomen att uppträda samtidigt och ställa till det då? Jo, så här till exempel:
1. Stäm möte med en kompis på ett kafé. Helst en man med rejäla bastoner. Då kommer man upptäcka att man dels inte hör kompisens röst ordentligt (eg. hjärnan hinner inte omformulera de stavelser man hör till ord, innan nästa ord kommer = då e man på bortamtch). Dels så kommer man upptäcka att örat inte kan isolera det samtal man är involverad i, utan man tar in ljudet från omgivande bord precis lika bra! Och hjärnan kan ju inte bearbeta diskussioner från 3-4 bord samtidigt och bara plocka ut det som är viktigt = samtalet med din kompis!
2. Vid morgonrapporten på mitt jobb samlas 15-20 pers i ett stort rum. De som pratar mest är chefer och därtill män. Men även tisslas och tasslas det lågmält sinsemellan kollegorna under rapporten. Då blir det störande eftersom det är omöjligt att fokusera på bara en talande. Alla biljud blandar sig i. Om sedan någon börjar vispa runt med skeden i tekoppen är det lika bra att ge upp helt och hållet.
I vanliga fall så tänker man ju inte på hur man uppfattar ljud och hur man isolerar hörseln till vissa saker; det sker automatiskt. Det är först när man förlorar den funktionen som man förstår hur fantastiskt örat egentligen funkar och vilken komplexitet ett litet öra har..!
Och precis så som du säger är hörseln något man ska vara rädd om! Den ska fungera tills man dör, är det tänkt. Gör den inte det till fullo så inträder ett handikapp som faktiskt är ganska påfrestande i många vanliga situationer.
Earplugs is da shit!
Dagens tips: De flesta av er har säkert träffat/sett en äldre man (vanligtvis man i alla fall) som har mycket hår i öronen. Det myckna håret beror på att han hör dåligt! Hur då?
Jo, håren i öronen tar emot resonansljuden och aktiverar öroncellerna som därefter skickar signal till hjärnan om att det är ett ljud OCH hur du ska tolka det. Har man delvis förlorad hörsel så växer öronhåren så att det ska bli enklare att uppfatta och tolka ljud alltså! Längre hörselspröt alltså. En ganska fiffig grej som kroppen gör för att kompensera en mindre bra funktion!
M V H
---> Matz
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com