Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Den stora skillnaden är att krockkudens ljud kommer ifrån den sprängladdning som blåser upp den, och då snackar vi inte om en knallpulverpicka, och ljudet från själva krocken är ett mycket långsammare ljud som dessutom är mycket mer dynamiskt. Korta ljud är skadligare än längre ljud, även om vi bara pratar om bråkdelar av en sekund. Dessutom är ljudet från själva krocken dämpat av bilens ljudisolering och relativt långt ifrån föraren medan krockkuddens sprängladdning bara är decimeter från öronen inuti den ljuddämpade kupén.

Jag har inga vetenskapliga fakta att stödja mig på men jag är övertygad om att krockkudden är största risken för hörselskador i en krock.
av Marbas
Lyckades köra in i ett träd i lägre hastighet en gång med en 940, och då smällde airbagen. Som CarMan säger så blir man lite förvånad över hur snabbt det går. Jag fick tillfällig hörselnedsättning då den smäller rätt kraftigt. Fick ont i tummarna av airbagen också, men några "brännskador" märkte jag inte. Och ja, vitt pulver blir det en hel del, som inte smakar så gott...

Att bältet stramades åt märkte jag inte förrän efteråt, då bältet inte går att använda längre (det blev bara slappt).

Mest förbannad blev jag över att airbagen löste över huvudtaget då det var väldigt sakta jag körde, men det blev en klockren träff mitt i fronten.

Efter smällen var det bara att knyckla ihop påsen så gott det gick, och köra hem (eller snarare till verkstan)...
av matzen10
Jag fick tinnitus i samband med min olycka. Inte öronsus, som är tillfälligt, alltså. Plus en liten hörselnedsättning på vänster öra.
Öronsus är vanligt i samband med höga decibel. I enstaka fall kan man även få tinnitus.
Eftersom jag var intresserad av just decibelen så kontaktade jag Volvo (fick hjälp med telenummer av mitt försäkringsbolag). Dock fick jag inget veta angående decibelen då det inte var offentligt material.
Steg 2: Dammsög internet på information och fann den mest relevanta informationen från norska försvaret som gjort studier kring decibel och där fanns faktiskt en krockkudde med! Har inte kvar PDF:en men den finns därute att söka rätt på för den som är intresserad.
Uppmätt decibel enbart från förarkrockkudden var 150 db!! (kommer inte ihåg frekvensomfånget). Förmodligen krävs en laddning som är så skarp för att kudden ska hinna lösa ut. Men odiskutabelt kan det leda till bestående besvär. I mitt fall beräknades besvären till 2% invaliditet, av försäkringsbolaget.

Till de 150 db som en krockkudde kan avge ska alltså tilläggas (o)ljud från själva karosseriet i samband med en krock. Vet dock inte hur man ska addera det eftersom det lär vara stora variabler att ta hänsyn till (varje krock är ju individuell).

En annan faktor att ta hänsyn till är nackens påfrestning/läge i samband med krocken, enligt min överläkare på audiologen. Man kan inte avgöra varför läget har betydelse för om man får tinnitus eller inte, bara att det har betydelse för öroncellernas eventuella skada.

Om tid finnes kommer jag att skriva utförligt kring tinnitus på min blogg så den som vill kan ta del av hur det kan uppstå, hur man lär sig leva med det och varför det är skillnad på en rockmusikers/industriarbetares tinnitus och t.ex. tinnitus som uppkommer vid en trafikolycka.

Hoppas jag kunnat förmedla matnyttig info för den vetgirige så här långt!
Allt jag skriver är kanske inte så lätt att förstå (olika hertz, ickelinjär akustik m.m..) men örat (och hela kroppen!) är komplicerad att förstå sig på och jag har fått det förklarat genom mina besök på audiologen ett antal gånger. Därmed inte sagt att jag kan förmedla det till er på ett begripligt sätt eftersom jag fortfarande tycker det är komplicerat.

p.s. Fred har rätt i sitt inlägg några rader upp då olika frekvenser är inblandade och örat får ta del både linjär och ickelinjär akustik d.s.

M V H
---> M10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
*Edit: Efter en del sökande bland hårddiskarna hittade jag forskningsdokumentet från norska försvaret. En .pdf-fil. Vill du/ni ta del av den så kan jag skicka den via epost. Skriv ett PM till mig med din epostadress så skickar jag över den. Den är ca; 1,5 MB.
Jag har även mer info kring tinnitus som jag kan skicka och vill du/ni även ha det så ange det i PM:et.

M V H
---> Matz
av Fred
Matz,

Först måste jag visa mitt deltagande i din skada. Tinnitus är nog ett av de :evil:-igaste handikapp man kan ha. Det syns inte på utsidan och man blir aldrig kvitt det. Tänk er att aldrig få njuta av tystnaden!! Huva!! :shock:

Eftersom jag jobbar som ljudtekniker inom film och TV så är jag extremt nojig för att skada min hörsel och jag har minst en kollega som varit tvungen att sluta på grund av tinnitus efter en dykskada. Jag skickar ett PM till dig, Matz, för jag vill gärna läsa mer!

Hoppas du inte lider allt för mycket!

Mvh
/Fred
av J.F.S
Matz, jag lider med dig!

Lider av tinnitus (antar jag) men har aldrig fått det bekräftat av läkare. Har ett ringande/sus konstant som tack och lov maskeras av vardagliga ljud som tex tv/radio, surr från dator osv. Hör det dock varje kväll när jag ska sova.

Det enda som bekräftats av läkare är att jag har nedsatt hörsel och det yttrar sig på det sätt att jag har svårt att höra vad folk säger ibland. Speciellt män. För er som har småbarn så går ju programmet "I drömmarnas trädgård" på SVT (tror jag). Jag hör inte ett ord av vad den karln säger. Jag hör alltså att han pratar men förstår inte vad han säger.

Nu skulle man kunna tro att mina problem kommer från jobbet, en olycka eller liknande men jag tror själv att det kommer av för hög musik på den tiden man var ung och smackade in två 12" basar i en Golf Mk1 och gled runt på stan. Mitt råd till er yngre förmågor är: var rädd om hörseln! Öronproppar is the shit!
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag har smällt så den löste ut i en nyare Saab 9-5.
Det blir en hög smäll så det tjuter i öronen en bra stund efter och hela kupen blir täckt av en vit dimma.
Jag har dock klarat min hörsel
av matzen10
J.F.S skrev:Lider av tinnitus (antar jag) men har aldrig fått det bekräftat av läkare. Har ett ringande/sus konstant som tack och lov maskeras av vardagliga ljud som tex tv/radio, surr från dator osv. Hör det dock varje kväll när jag ska sova.

Det enda som bekräftats av läkare är att jag har nedsatt hörsel och det yttrar sig på det sätt att jag har svårt att höra vad folk säger ibland. Speciellt män. För er som har småbarn så går ju programmet "I drömmarnas trädgård" på SVT (tror jag). Jag hör inte ett ord av vad den karln säger. Jag hör alltså att han pratar men förstår inte vad han säger.

Mitt råd till er yngre förmågor är: var rädd om hörseln! Öronproppar is the shit!
Ja det låter ju som klassiska symtom på tinnitus. Ett sus/ljud som varar mer än 1 månad, konstant, är att betrakta som livsvarigt.
Om du tycker att du vill ha det utrett och "på papper" så vänder du dig till din VC-läkare och ber denne skriva en remiss till audiologen för vidare undersökning. Nu vet jag inte var du bor men jag var på Universitetssjukhuset i Örebro och det var super bra. I väntan på att få tid så bekostade jag själv mitt deltagande i en studie som gjordes på Universitetssjukhuset i Linköping och det var oxå bra mottagande och så. (avslutade mitt deltagande i förtid pga ekonomisk otillräcklighet). Har du nära till Akademiska i Uppsala så kommer även det vara bra då de bedriver spetsforskning kring tinnitus och delar ut resultaten/metoder till andra landsting.

Även jag har problem med att höra mansröster. Kvinnor har ett annat frekvensomfång och tonart vid tal. Och de män med kraftig bas lirar inget bra för mig heller alltså..
Ett annat fenomen är i offentliga miljöer där flera talar samtidigt; det går inte att fokusera/isolera hörseln till den man talar med. Allt omgivande ljud kommer in samtidigt och ställer till det. Och hur får man båda dessa fenomen att uppträda samtidigt och ställa till det då? Jo, så här till exempel:
1. Stäm möte med en kompis på ett kafé. Helst en man med rejäla bastoner. Då kommer man upptäcka att man dels inte hör kompisens röst ordentligt (eg. hjärnan hinner inte omformulera de stavelser man hör till ord, innan nästa ord kommer = då e man på bortamtch). Dels så kommer man upptäcka att örat inte kan isolera det samtal man är involverad i, utan man tar in ljudet från omgivande bord precis lika bra! Och hjärnan kan ju inte bearbeta diskussioner från 3-4 bord samtidigt och bara plocka ut det som är viktigt = samtalet med din kompis!

2. Vid morgonrapporten på mitt jobb samlas 15-20 pers i ett stort rum. De som pratar mest är chefer och därtill män. Men även tisslas och tasslas det lågmält sinsemellan kollegorna under rapporten. Då blir det störande eftersom det är omöjligt att fokusera på bara en talande. Alla biljud blandar sig i. Om sedan någon börjar vispa runt med skeden i tekoppen är det lika bra att ge upp helt och hållet.

I vanliga fall så tänker man ju inte på hur man uppfattar ljud och hur man isolerar hörseln till vissa saker; det sker automatiskt. Det är först när man förlorar den funktionen som man förstår hur fantastiskt örat egentligen funkar och vilken komplexitet ett litet öra har..!

Och precis så som du säger är hörseln något man ska vara rädd om! Den ska fungera tills man dör, är det tänkt. Gör den inte det till fullo så inträder ett handikapp som faktiskt är ganska påfrestande i många vanliga situationer. Earplugs is da shit!

Dagens tips: De flesta av er har säkert träffat/sett en äldre man (vanligtvis man i alla fall) som har mycket hår i öronen. Det myckna håret beror på att han hör dåligt! Hur då?
Jo, håren i öronen tar emot resonansljuden och aktiverar öroncellerna som därefter skickar signal till hjärnan om att det är ett ljud OCH hur du ska tolka det. Har man delvis förlorad hörsel så växer öronhåren så att det ska bli enklare att uppfatta och tolka ljud alltså! Längre hörselspröt alltså. En ganska fiffig grej som kroppen gör för att kompensera en mindre bra funktion!

M V H
---> Matz
av Fred
Intressant det där med öronhåren!! Med andra ord ska man vara lite sparsam med "groomingen" i äldre dar! :D

En sak som speakern sa på en flyguppvisning tycker jag var så bra: "Tänk på att ni må ha två öron...men ni har bara en hörsel...så använd öronproppar!" :D
av oldtimersmc
180 db och ja du blir döv men inte död

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]