PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av roberthandler
hej
jag har en volvo 142 -73 som halvljuset inte fungerar riktigt på.
ibland när man sätter på lyset kan de ta nån minut innan halvjuset börjar lysa, och om man bländar av från heljus till halvljus så lyser bara positionsljusen. är de någon som kan ha någon aning om vad de kan va för fel. det kan va lite jobbigt i vintermörkret, vore tacksam för svar.
av roberthandler
Frownlayer skrev:Verkar vara relät som är slut. följ kablarna och kontrollera relät...
visst är de samma relä för hel och halvljus?, de klickar när man vrider på heljuset men inte halvljuset.
av Rådlös
Om allt är som det skall vara, någon kan ju ha ändrat under årens lopp, men du skall ha ett stegrelä på vänster innerskärm, nära batteriet. Det sköter både hel och halvljus samt även "ljustutan". Om du har extraljus så skall dom gå den vägen också. Känn med handen på relät medan någon assistent blinkar med ljustutan. Du skall känna tydliga mekaniska "smällar" eller knackningar i handen från det relät, om det som sagt är rätt. Relät kan ju röra sig även om det inte "släpper ut" någon ström till halvljuset. 56b heter kopplingsstiftet på reläsockeln. Mät med en multimeter om du får någon spänning där.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]