Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av H0ffa
Kollade lite till idag.....
Va jag kan se så går inte gasspjället tillbaka utan det hänger sig med gas på.... Går inte att tvinga tillbaka det förhand heller....
Men de är ju tusans så bökigt att se nå ner i förgasaren... och de verkar inte vara nå skit eller så på utsidan som gör att de hänger sig...
Funderar på om det är något annat som styr gasspjällets läge... eller så?

Någon som har haft liknande problem, eller som har något tips???
av Redlös
Prova att lossa skruvarna på själva spjället och se om centreringen är ok. Annars verkar det som nån mekanisk blockering eller skit i bussningarna till spjällaxeln. Btw, bussningarna ska bytas var 10000:de mil. Hur många gånger tror du att det är gjort? Dom blir som sagt glappa och otäta. Tror att Volvo har servicesatser kvar i lager, men jag är inte säker.
av H0ffa
hmmm... skruvarna på spjället?.... menar du själva axeln me fjädern och skit på eller? eller måste jag riva förgasarn åh så?....

Hm... bussningarna... sitter dom runt spjällaxeln, på varje sida om förgasarn då eller?
av H0ffa
ok... då förstår jag....Ska se om jag har tid i helgen då... antar att det tar lite tid att plocka ner förgasaren åh så....
av H0ffa
Hej igen... nu har jag kollat lite till... som vanligt...
Fick ett tips av en bilmek kille här att man kunde ta bort själva styrsaken till choken (nr 32), (den som kylarvätskan går in i och de sitter någon form av bi-metall i) och typ göra rent...
Gjorde så och kollade samtidigt på de delar på den sidan av förgasaren (sidan mot torpedväggen) som rör sig i samband med att man påverkar gasreglaget. De jag hittade då, var någon form av litet reglage, som om jag petade på de gick gasspjället tillbaka i sitt rätta läge... Men jag lyckades inte klura ut va de va som reglerade denna lilla detalj...
Prövade de lättaste av allt... att göra rent... Resultat=0
Att dess rätta funktion är att ge gas vid chokning är jag nästan 100 på....

Tror det var nr 41 på denna bilden som jag påverkade manuelt när gasspjället gick tillbaka i sitt rätta läge
Bild
av Redlös
Då var det ungefär som jag misstänkte. Skruva av huset till chokestyrningen (det med två vattenslangar på). Dela det och gör rent. Troligtvis så kärvar axeln eller så är bimetallfjädern full med skit från kylvattnet och går därför inte helt till "varmt" läge. Smörj sedan upp axel och länkage och kolla så att det lirar innan du monterar tillbaka det, så är ditt problem troligtvis löst! Lycka till, hoppas du får det att funka!

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]