- tor 10 dec 2009, 15:29
När man ska registreringsbesikta in motorbytet så måste man ha original motorstyrning enligt reglerna. Man kan naturligtvis chansa, men det kan bli en en del extrajobb om man gör det.
Dock har du ett till problem. Att bygga på din originalmotor får du inte. Du får inte konvertera din motor. Utan det msåte vara en äkta T6. Naturligtvis finns det ju sätt att koma runt det om man lite finurlig.
Vad det gäller växellåda hade jag glömt M90 redan nu. Dels är en ZF ett bättre alternativ dels hållbarhetsmässigt, och dels ur besiktningssynpunkt.
Vad gäller motorstyrning och tändning finns en lång rad alternativ. MS och VEMS är ju princip samma sak men vems har det lite bättre med funktioner och kanaler från början. Med ett VEMS så kan man dessutom köra med t6ans tändspolar om man vill. Det kan man även med MS om man bygger ut det. Dock kräver dessa 2 en hel del inlärning och kunskaper.
Om man tittar på lite dyrare system så finns det ju en hel del att välja på. Haltech är väl inget dumt alternativ. Vipec / Link (samma sak olika etikett) hade jag hoppat över. Sen finns ju motec, ett M4 tror jag man kan använda? Nira är bra, om man får det att funka. Det fåtal (vilket ska framhållas!) som däremot haft bekymmer har haft en del skräckhistorier. Men ska man kasta ut såna pengar så skulle jag utan att blinka köpa ett Autronic SM4 1,09
Vad gäller tändning finns det en massa alternativ. COP, waste-fire eller separata spolar är väl de vanligaste alternativen. Lite beroende på vad man väljer så lär man i vissa fall köpa ett externt tändsystem.
Ska ju byta sprut i 850in. Och i den kommer det antingen bli ett VEMS eller ett SM4.
Vad gäller olika mappar för besiktningar och såna saker är det inga bekymmer egentligen. Det är ju bara att göra en räsermapp och utgå ifrån den. Man ställer ner laddtryck och tändning och fipplar lite i bränsletabellen så kan få fram en besiktningsmapp.