Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

eccy243 skrev:Funderar på å göra ett T6-projekt av denna. Vad sägs? ;) Komma på bredden med nysande dump vid Stureplan i sommar. :lol:

Finns en bra tråd på turboperformanceclub om detta. Sök på turbokonvertera 960 :)

Det vore grymt om du som är kunnig fixade en sån grej, så hade man nån att fråga när pengarna rullar in och jag kan få leva ut min dröm med kompressormatning.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag har tänkt ungefär så här.
Bygga på original-motorn. Alltså 3,0-sugisen som sitter i. Och precis som originalet (T6) ska det vara dubbelturbo. Bygga laddluftkylning. Förstärkt M90-låda från 960 2,5. Tror det blir för dyrt att förstärka automaten som sitter i. Blir nog jobbigt att få den att lira med nåt eftermarknadssprut också. Sprut, ja. Hade tänkt köra med lämpligt eftermarknad. Detta är ju en djungel om nåt. Haltec? MS? Nira? VEMS? Vet inte hur det blir med tändning. Ingår sånt i systemen ovan?

Det blir ju bara en sommar-räser, men den ska ju vara besiktningsbar. Eventuellt olika mappar. Besiktning/Gata/Race/Ekonomi. Kanske går att uppnå med olika laddtryck bara?

Någon som har några andra tankar? Vill bolla lite idéer. :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
När man ska registreringsbesikta in motorbytet så måste man ha original motorstyrning enligt reglerna. Man kan naturligtvis chansa, men det kan bli en en del extrajobb om man gör det.

Dock har du ett till problem. Att bygga på din originalmotor får du inte. Du får inte konvertera din motor. Utan det msåte vara en äkta T6. Naturligtvis finns det ju sätt att koma runt det om man lite finurlig.

Vad det gäller växellåda hade jag glömt M90 redan nu. Dels är en ZF ett bättre alternativ dels hållbarhetsmässigt, och dels ur besiktningssynpunkt.

Vad gäller motorstyrning och tändning finns en lång rad alternativ. MS och VEMS är ju princip samma sak men vems har det lite bättre med funktioner och kanaler från början. Med ett VEMS så kan man dessutom köra med t6ans tändspolar om man vill. Det kan man även med MS om man bygger ut det. Dock kräver dessa 2 en hel del inlärning och kunskaper.

Om man tittar på lite dyrare system så finns det ju en hel del att välja på. Haltech är väl inget dumt alternativ. Vipec / Link (samma sak olika etikett) hade jag hoppat över. Sen finns ju motec, ett M4 tror jag man kan använda? Nira är bra, om man får det att funka. Det fåtal (vilket ska framhållas!) som däremot haft bekymmer har haft en del skräckhistorier. Men ska man kasta ut såna pengar så skulle jag utan att blinka köpa ett Autronic SM4 1,09

Vad gäller tändning finns det en massa alternativ. COP, waste-fire eller separata spolar är väl de vanligaste alternativen. Lite beroende på vad man väljer så lär man i vissa fall köpa ett externt tändsystem.

Ska ju byta sprut i 850in. Och i den kommer det antingen bli ett VEMS eller ett SM4.

Vad gäller olika mappar för besiktningar och såna saker är det inga bekymmer egentligen. Det är ju bara att göra en räsermapp och utgå ifrån den. Man ställer ner laddtryck och tändning och fipplar lite i bränsletabellen så kan få fram en besiktningsmapp.
Användarvisningsbild
av eccy243
Hmm... Håller som as... :roll: Tycker min automatlåda känns lite bräcklig redan nu. Dessutom vill jag nog ha manuellt om det börjar bli lite effekt av det hela.

Men, en tanke till... Måste man regbesa om man skruvar på två turbos? Om man kör med 0,1 bars laddtryck och besiktningsmappen när man besar så har ju effekten knappt ökat nånting. Kanske tvärt om om man kompsänker. Man får väl öka effekten 10% utan att göra regbes? Det betyder ju 20,4 hästar i den här bilens fall.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
eccy243 skrev:Men, en tanke till... Måste man regbesa om man skruvar på två turbos? Om man kör med 0,1 bars laddtryck och besiktningsmappen när man besar så har ju effekten knappt ökat nånting. Kanske tvärt om om man kompsänker. Man får väl öka effekten 10% utan att göra regbes? Det betyder ju 20,4 hästar i den här bilens fall.

Ja, skruvar du på turbos så har du ändrat motorn och då ska det reggas in vilket i ditt fall är omöjligt.

Det är 20% effekt / 10% vridmoment om inte tillverkaren sagt annat. Problemet är att det kan man i princip bara utnyttja när man antingen byter ut motorn mot en annan eller trimmar motorn utan att ändra den.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]