Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Den rasar inte :)
Sladdat lite både idag och igår faktiskt..

Reservdelarna är tyvärr en dyr historia för att vara äldre volvo. Dock ett bra tillfälle att utnyttja vår jagrullarrabatt på skruvat :)
Volvo de jävla snålkukarna har ju inte niceprice på 6cylindriga bilar, så där kostar det skjortan med grejer.

Det finns lite info ang. vad du ska kolla och så i köpguiden som bör finnas klistrad i det här forumet, i övrigt är jag tyvärr inte mekaniskt kunnig nog att kunna ge dig råd :) Får hoppas eccy hittar hit.
av Gelis
Motorn är inga större problem med. Det ända som är A och O är att kamremmen är bytt enl dom intrevaller som boka säger. Är var 4000:e mil på dom äldre 3 liters maskinerna. Går remmen så är det topplockssallad direkt.
Viktigt också att oljbyten gjorts mellan var 1000:e och 1500:a mil, syntetolja är nästan ett krav. Ventiltryckarna har en förmåga att sätta igen sig med vanlig olja. Skrammel som ett brev på posten.
Lådan har en svag punkt och det är växelläges givaren som tackar för kaffet om man har otur.
Annars så är det väl inte direkt några svagheter. ECC:n brukar väl vara sisådär på äldre bilar, kondensor rör slangar kompressor ger sig med tidens tand.
av Hakon
Hej igen!. Okej då vet jag lite mera om motorn och det. Väldigt svårt det här valet :???: . Har ju nästan precis Köpt kyl/vattenpump/kamrem till 940in, känns tråkigt att sälja den nu när man lagt lite pengar på den. Kanske värt att behålla den och styla den lite. För det är det jag vill ha, en Volvo(helst:D) som jag vill lägga lite pengar på :)

//Robin.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Tjenare. Jag kör en -97:as V90 med 180hk-motorn (på 3liter) och manuell låda. Bilen har nu gått 35000mil, men den går som en dröm fortfarande.
Bussningarna i framvagnen börjar dock vara trötta, det är rätt vanligt på dessa bilar, och nivomaterna bak har jag bytt en gång, det var vid ca 29000mil.
I övrigt så kör jag på ca 1-1,1l/mil nu på vintern, håll mig kring 0,93l/mil i somras, har mestadels landsvägskörning iochförsig, men ändå.

Appropå motorn så är den rätt tålig, behöver skötsel som alla andra dock.. Och automatlådan är det en del som plågat rätt bra, med uppåt 400hk i motorerna, och de håller. Den manuella är rätt tålig oxå, det första som den protesterar mot är om man gör för kraftiga växlingar till 3:ans växel, sitter en stoppring där som då kan flytta sig med ras som följd, men som sagt vid normal körning är inte det nåt problem.
Och att den skulle ha svårare att ta sig fram på vintern än en 740 håller jag inte med, viktfördelningen är nästan 50/50, så man har bra tryck på bakhjulen, till skillnad från 740:in.... Jag kör även en 740 -88, så jag har erfarenhet av det, blir att lägga i ca 25-50kg extravikt i 740:in varje vinter..
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur märker man att bussningarna börjar tröttna? Hur tar det sig ton liksom? :)

Och vad betalade du för att byta nivåmaterna?
av Hakon
Hej! .

Det låter som om folk har bra erfarenheter av dessa bilar. Men tror jag behåller 940in faktiskt, Ska lägga lite pengar på den, ska få den fin till sommaren hade jag tänkt!.

//Robin.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]