Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 74089
Hej,
Jag har just övertagit en Volvo 740GL -89 som är i fint skick, men jag märkte till min förvåning att centrallåset inte fungerar (för denna har väl centrallås..?).
Man vrider om nyckeln, men bara den dörr/det låset öppnas. Bakdörrarna har ju f.ö. inga nyckellås alls.
Vad skulle kunna vara det mest troliga problemet - bilen som är välvårdad har gått endast 14100 mil, stått i kallgarage jämt och är som sagt ovanligt fräsch.
Har ingen erfarenhet av denna bilmodell sedan tidigare, så alla tips emottages tacksamt - TACK.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Din GL har med 99% säkerhet inget centrallås. Finns ett knep att kolla detta. 740/940 med C-lås har inga "golfbollspiggar" medan en utan C-lås har sådana så du skall få grepp för att öppna åt övriga passagerare.

Men klart det fanns ju som tillval på den tiden.
av minix
Rökmåln skrev:Din GL har med 99% säkerhet inget centrallås. Finns ett knep att kolla detta. 740/940 med C-lås har inga "golfbollspiggar" medan en utan C-lås har sådana så du skall få grepp för att öppna åt övriga passagerare.

Men klart det fanns ju som tillval på den tiden.

Jag kanske har fel men på min 240 GL så har jag pinnar som jag kan greppa i låst läge och har även centrallås
Användarvisningsbild
av marasp
på 240 har du piggar i båda fallen...
om lås knapparna går riktigt"trögt" på 240 har du c-lås :!:
Användarvisningsbild
av Rökmåln
minix skrev:
Jag kanske har fel men på min 240 GL så har jag pinnar som jag kan greppa i låst läge och har även centrallås
240 ja.

jag skrev 7-900.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]