Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
Jag undrar lite hur automatlådan fungerar för jag blir inte riktigt klok på den. Ibland växlar den fort, ibland växlar den långsamt, ibland växlar den hårt, ibland växlar den smidigt, ibland känns det som att den liksom drar på växlarna vid växling (slirar) och ibland gör den det inte alls. Som sagt jag blir fan inte klok på den. Ska den hålla på så. Sanningen är att jag har haft bilen i 2 år nu och tycker att växlingarna har blivit mycket mera kännbara på senare tid. När jag hade köpt bilen då var den 4 år så tyckte jag att den liksom bara flöt och växlingarna kändes knappt. Jag har pratat med några om det hela och fått lite olika råd. Några säger att det är en åldersgrej " bilen är ju 6 år och har gått 13000 mil vad kan du förvänta dig". Andra säger byt växellådsolja. En tredje säger att jag hakar upp mig på småsaker och bara ska köra på istället "Är det något fel så lär du märka det". Vad tycker ni? :)

Sen så tycker jag att en till sak är ganska konstig. När man kör bilen säg i 70 kilometer i timmen och släpper gasen. Så ligger liksom växeln kvar dvs varvtalet hålls uppe vid tex 1700 varv. För att sedan "släppa" vid c:a 60 kilometer i timmen och gå ner till tomgång medans man rullar. Jag antar att den alltid har gjort så utan att jag har tänkt på det. Skillnaden är nog att förr när den "släppte" så kände jag det inte. Nu när den gör det så känns det ungefär som om bilen växlar. Eller så kanske det bara är att jag numera tänker på det. Känner ni också av det och har tänkt på det?

Ska bilen jobba så som jag beskriver? Är det andra som tycker att den beter sig lite märkligt. Jag jämför ju med min 850 som jag hade innan med automatlåda. Den var mycket mer förutsägbar och bar sig alltid lika dant åt, jag måste säga att jag föredrog det betendet.
Användarvisningsbild
av wissel
Gomorron Emdor.
Jag känner inte igen beteendet på din bil faktiskt ! Min växlar alltid mjukt o fint vid samma körstil, smyger jag så smyger lådan, accsar jag så är lådan tuffare om du förstår hur jag menar, helt enkelt jag kan välja hur jag vill att den växlar. Det där med att den håller varvet vid gassläpp har jag inte heller sett på min bil !
Om du kollar din aut.olja vad har den för färg ? Den skall vara hallonsaft och inte det minsta färgad. Jag har noterat att om den är det minsta färgad på stickan som är synlig så är den i verkligheten rejält skitig.....
Rent spontant så skulle jag om det var min bil DIREKT åka o SKÖLJA lådan då det inte räcker med oljebyte bara.....uppdatering av programvaran skulle troligen sitta som en smäck om du inte gjort detta tidigare, Total Uppgradering CAN nätet. Art.nr. (VO 30677038) hette så på min Volvo.....
Lycka till
Freddie :D
Användarvisningsbild
av andreas 80
Lådan anpassar sig efter din körstil för stunden, så visst kan den te sig lite underligt ett tag innan den anpassar sig.
Ofta så tycker jag det tar en 10 minuter efter man startat tills man får växlingar man är nöjd med.
Men sedan så växlar den på fint. (Min har gått 20000 nu, bytte olja vid 16000).

Då din har rullat närmare 13000, så är det dags för ett oljebyte(sköljning) av lådan snart tycker jag.
Särskilt om du vill ha en låda som håller länge så är det en bra investering, samtidigt kan du undersöka om det finns någon nyare mjukvara att ladda ner.

Angående att den låser varvtalet ner till 60km.
Det är helt normalt och skall ske, det kallas lock-up. Dvs den låser din momentomvandlare och lådan blir mer som en manuell och sparar på ditt bränsle.
Dessutom så stänger den av bränslet om du släpper pedalen och ligger över 14-1500 varv ungefär.
När sedan varvtalet börjar sjunka släpper den och motorn går nästan på tomgång, detta för att bl.a. undvika missljud och vibrationer vid låga varv.
Ibland kan det kännas som en växling, men bör för det mesta inte kännas alls. Jag tycker det känns mer om man rullar i motlut.
av emdor
andreas 80 skrev: Angående att den låser varvtalet ner till 60km.
Det är helt normalt och skall ske, det kallas lock-up. Dvs den låser din momentomvandlare och lådan blir mer som en manuell och sparar på ditt bränsle.
Dessutom så stänger den av bränslet om du släpper pedalen och ligger över 14-1500 varv ungefär.
När sedan varvtalet börjar sjunka släpper den och motorn går nästan på tomgång, detta för att bl.a. undvika missljud och vibrationer vid låga varv.
Ibland kan det kännas som en växling, men bör för det mesta inte kännas alls. Jag tycker det känns mer om man rullar i motlut.
Tack för bra svar men en liten följdfråga.
När den "släpper" och det känns som en växling och det börjar kännas mer än vad det gjorde förut. Har det med växellådan att göra eller är det något annat som det beror på?
Jag tycker överlag att det känns mycket mera nu när man går från rull till drift och lika så från drift till rull än vad det gjorde för säg ett år sedan. Det gör att körningen upplevs lite hackig i tex stadskörning.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Svårt att säga exakt vad det beror på, dels kanske du har blivit mer medveten om att det kommer ett ryck vid växling och känner efter extra noga... Och tror dig tycka det blir värre än vad det egentligt blir.

Naturligtvis slits delarna i lådan också, men adaptionen bör ta hand om det.
En annan sak som man inte bör missa är de upphängningar och fästen som hör till motor & låda. När de blir slitna/glappa så känns naturligtvis en växling betydligt mer.
Du säger att du känner mer tydligt nu när du går från driv till rull, det kan mycket väl ha med bussningar att göra.
Varför inte se över momentstaget till lådan och motorns upphängningar?
av emdor
Jag har faktiskt ringt och bokat tid för oljebyte och sköljning av lådan nu. Känns som att man hur som helst borde göra det när bilen har gått 13000 mil och aldrig bytt olja. Sen väntar jag på att Bilia ska ringa upp mig med prisuppgift om att upgradera mjukvaran i både motorn och lådan.

Edit: Bilia ska ha 1241 kronor för att upgradera mjukvaran i motor och växellåda. Det tycker jag faktiskt inte var speciellt dyrt så jag kommer nog köra på det och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Uppgradera motorn?? Är det ETM du menar så kostar uppgraderingen 200kr och proget 400kr=600. För sköljning av lådan får du räkna med 1800-2000 spänn och om du sedan skall uppdatera proget till lådan så koster det en ganska bra slant eftersom de måste adaptera lådan. De kör din bil på ett specifikt sätt efter uppdateringen.
av emdor
dieselmagnus skrev:Uppgradera motorn?? Är det ETM du menar så kostar uppgraderingen 200kr och proget 400kr=600. För sköljning av lådan får du räkna med 1800-2000 spänn och om du sedan skall uppdatera proget till lådan så koster det en ganska bra slant eftersom de måste adaptera lådan. De kör din bil på ett specifikt sätt efter uppdateringen.
Låter konstigt eftersom att jag fick ett pris på upgraderingen av båda. Det blir ju c:a 600 spänn per program. De sa inget om att det skulle kosta något för att eventuellt köra bilen på ett speciellt sätt pga adapterade lådan.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Byter man oljan så skall nollning och adaption av lådan ingå normalt.

Uppgradering av ETM kanske inte ger mycket på en -04, ECM & TCM är vad som bör uppdateras.
Snabbt reflekterat tycker jag 1200:- för uppdatering låter lite i mesta laget. Men det kanske är vad det kostar idag.
av hansjkpg
dieselmagnus skrev:Uppgradera motorn?? Är det ETM du menar så kostar uppgraderingen 200kr och proget 400kr=600. För sköljning av lådan får du räkna med 1800-2000 spänn och om du sedan skall uppdatera proget till lådan så koster det en ganska bra slant eftersom de måste adaptera lådan. De kör din bil på ett specifikt sätt efter uppdateringen.
åk inte till Nybergs i Jönköping för att skölja lådan då , dom vill ha 3500:- när jag ringde :evil:

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]