- ons 02 dec 2009, 08:49
Jag undrar lite hur automatlådan fungerar för jag blir inte riktigt klok på den. Ibland växlar den fort, ibland växlar den långsamt, ibland växlar den hårt, ibland växlar den smidigt, ibland känns det som att den liksom drar på växlarna vid växling (slirar) och ibland gör den det inte alls. Som sagt jag blir fan inte klok på den. Ska den hålla på så. Sanningen är att jag har haft bilen i 2 år nu och tycker att växlingarna har blivit mycket mera kännbara på senare tid. När jag hade köpt bilen då var den 4 år så tyckte jag att den liksom bara flöt och växlingarna kändes knappt. Jag har pratat med några om det hela och fått lite olika råd. Några säger att det är en åldersgrej " bilen är ju 6 år och har gått 13000 mil vad kan du förvänta dig". Andra säger byt växellådsolja. En tredje säger att jag hakar upp mig på småsaker och bara ska köra på istället "Är det något fel så lär du märka det". Vad tycker ni? :)
Sen så tycker jag att en till sak är ganska konstig. När man kör bilen säg i 70 kilometer i timmen och släpper gasen. Så ligger liksom växeln kvar dvs varvtalet hålls uppe vid tex 1700 varv. För att sedan "släppa" vid c:a 60 kilometer i timmen och gå ner till tomgång medans man rullar. Jag antar att den alltid har gjort så utan att jag har tänkt på det. Skillnaden är nog att förr när den "släppte" så kände jag det inte. Nu när den gör det så känns det ungefär som om bilen växlar. Eller så kanske det bara är att jag numera tänker på det. Känner ni också av det och har tänkt på det?
Ska bilen jobba så som jag beskriver? Är det andra som tycker att den beter sig lite märkligt. Jag jämför ju med min 850 som jag hade innan med automatlåda. Den var mycket mer förutsägbar och bar sig alltid lika dant åt, jag måste säga att jag föredrog det betendet.
Sen så tycker jag att en till sak är ganska konstig. När man kör bilen säg i 70 kilometer i timmen och släpper gasen. Så ligger liksom växeln kvar dvs varvtalet hålls uppe vid tex 1700 varv. För att sedan "släppa" vid c:a 60 kilometer i timmen och gå ner till tomgång medans man rullar. Jag antar att den alltid har gjort så utan att jag har tänkt på det. Skillnaden är nog att förr när den "släppte" så kände jag det inte. Nu när den gör det så känns det ungefär som om bilen växlar. Eller så kanske det bara är att jag numera tänker på det. Känner ni också av det och har tänkt på det?
Ska bilen jobba så som jag beskriver? Är det andra som tycker att den beter sig lite märkligt. Jag jämför ju med min 850 som jag hade innan med automatlåda. Den var mycket mer förutsägbar och bar sig alltid lika dant åt, jag måste säga att jag föredrog det betendet.
- By PederL