Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 760Nisse
Min 760 årsmodell 90 har tjänat mej troget. Oljeläckage via utgående axeln i växellådan har jag åtgärdat en gång med packningsbyte. Nu har det läckt olja igen ett tag. Med några mils förvarning började den dra allt sämre härom dagen för att sen stanna helt. Jag har råkat ut för detta en gång förut. Då hjälpte det att fylla på olja i lådan och sen bara tuta vidare. Nu har jag fyllt på till normal nivå - mäts ju med motorn på tomgång. Men ingen inkoppling av växlar för gång framåt sker, det bara "slirar". Men backen fungerar perfekt! Förslag till åtgärdande önskas. Jag vet redan, att jag bör byta tätningen igen. Axeln är lite sliten där, men efter förra bytet var den problemfri i ett par år.
av 760Nisse
Oljan ser jättefin och röd ut, för den har jag ju just fyllt, eftersom nivån var så låg, att den slutade driva. Jag har faktiskt inte kollat länkaget och wajern, för jag fann det osannolikt att något mekaniskt fel skulle uppstå precis samtidigt som lådan började driva dåligt pga låg nivå. Men visst, nog kan det bli flera fel samtidigt.
Nisse
av 760Nisse
Har nu kollat, att länkaget är okej, även kopplat loss det och manövrerat med den lilla hävarmen på växellådans sida. Har fyllt olja i lådan enl anvisning, med slang på returröret från oljekylaren för att få luftfritt (?). Fortfarande går lådan bara back. P och N funkar förstås också. En bekant som mekat Volvos automatväxellåda säger, att normalt går alltid ettan i, även om det är fel på lådan, dvs det är i första hand upp- och nedväxling som brukar strejka. Eftersom momentomvandlaren funkar, så borde ju ingående axeln i lådan drivas? Några ideer?
Nisse
av Bjornn
760Nisse skrev:Oljan ser jättefin och röd ut, för den har jag ju just fyllt, eftersom nivån var så låg, att den slutade driva. Jag har faktiskt inte kollat länkaget och wajern, för jag fann det osannolikt att något mekaniskt fel skulle uppstå precis samtidigt som lådan började driva dåligt pga låg nivå. Men visst, nog kan det bli flera fel samtidigt.
Nisse
På dessa växellådor är det jätteviktigt att oljan verkligen byts vart annat år, annars får man få problem och växellådan kommer att slitas mycket.
Det är viktigt att kickdownwirens justering justeras exakt rätt enligt anvisningarna då den påverkar hur och när växellådan kommer växla.
Läckage i tex växellådans sump medför att växellådan drar in luft och växlingen kommer inte fungera normalt om man har läckage.
Om du har en oljekylare monterad vilket jag tror så kontrollera att det är god cirkulation genom den, har man kört med dålig olja för länge så kan den bli igensatt, oljan blir då för varm och uttunnad och bilen driver ej, annars kanske de är fel inuti ventilpaketet som är monterat innanför sumpen.
Oljenivån kontrolleras vid mätstickan med motorn igång precis efter en genomgång av alla växellägen utförts, först då får man rätt nivå. Påfyllning kan man göra genom mätstickans rör med en tratt.
Oljan som andväns i lådan måste vara av typen ATF Dextron 3 / TQ annars kan skador uppstå.
av speedracer
Hej har samma problem att min volvo 760 automat går hur bra som helst på backen men inte framåt hittar dock inget fel har byt olja och kollat allt annat vorre tacksam för all hjälp jag kan få Mvh Speedracer

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]