Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av H0ffa
Hej hej....
har lite problem med min K-motor, (tråkigt nog är det en K-motor jag har)... :(

När bilen börjar bli varm stiger tomgången.... och kan då ligga mellan 2000-4000 varv....

Det har troligen inget med choken att göra, då jag öppnade insugning och kontrollerade chok-spjället...

Tråkigt nog består ju k-motorn av ett helt förband av vakuumslangar....kanske är någon som har spruckit?
Eller kan de vara någon ventil eller dylikt?

Kan det hänga ihop något med att motorn inte uppnår full arbetstemp nu när det har blivit kallare ute?....

Är tacksam för alla tips....
av Redlös
Ja, det kan absolut bero på tempen. Det finns nämligen en bimetallfjäder som styr choken och den badar i kylarvatten (om förgasaren inte är ombyggd till manuell choke vill säga). Om vattnet inte blir tillräckligt varmt så öppnar inte fjädern spjället som den ska. Har du kollat hävarmen till snabbtomgången? Den kan ju ha fastnat i läget för kall motor.
av Redlös
Du behöver förresten inte ursäkta dig för en K-motor. Den går faktiskt riktigt bra om förgasaren får den omsorg den behöver. Problemet brukar vara att man inte förstår sig på konstruktionen och justerar tokigt.
av H0ffa
Men jag öppnade insuget så jag kunde se ner i förgasarn (när motorn va varm och varvade ca 2500).... och spjället te choken stod lodrätt då... så då borde de ju inte ha nå me choken att göre...

Denhär hävarmen för snabbtomgången... var sitter den....?

Nja... tycker man har förstått att K-motorn är skit... många verkar ju skriva att de bara är att byta bil... eller förgasare...
av Redlös
Jo, det brukar man få höra av dom som inte förstår sig på den.. Ok, du har rätt, då verkar det inte vara choken i sig som är problemet. Om du tittar på länkaget till choken så ska där finnas en "nock" som trycker på armen till gasspjället och på så vis höjer tomgången när choken är på. Vrid chokespjällsaxeln manuellt och titta på länkaget så tror jag att du förstår vad jag menar. Inte heller ovanligt att länkaget är glappt. Kärvande spjällaxlar har jag också sett. Kolla så att allting rör sig som det ska utan för mycket glapp. Det finns, som du säkert sett, en jäkla massa rörliga delar på en sån pjäs.
av Redlös
Annars, om du tröttnar, så kan du stoppa dit en Weber 36/36 DCD utan större modifiering. DET är en riktigt bra förgasare om den är bestyckad rätt.
av H0ffa
Ok.... Ja då ska jag kolla dedär imorgon.... Tackar för tipsen...återkommer me om de va de... eller om de inte va de....

Är tacksam för fler tips också,,,,,
av H0ffa
Hehe... ja du... torr inte bilen är värd så mö kärlek i övrigt.... Måste ändå säga att jag är ganska nöjd me k-motorn i övrigt.... kör ju under litern, och har gått många goa mil utan några problem innan....
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..