Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nicklast
volvo944gl skrev:nej du skrev att du hade kollat den. inte att du hade nollställt den:P
(om man skall märka ord)
Då vet inte jag häller va det kan vara :/ :???:
hehe jaja..

njaa verkar va ett mysterium denna skit..
av volvo944gl
hade du kollat vevaxelgivarn?
Sitter det en kamaxelgivare? finns det på dessa? finns på 850 iallfall..
av nicklast
volvo944gl skrev:hade du kollat vevaxelgivarn?
Sitter det en kamaxelgivare? finns det på dessa? finns på 850 iallfall..
Bilen har gnista så ja ha nästan utesluti vevaxellägesgivaren.. bilen går klockrent dom 2 sekunderna den är igång innan den dör..
av nicklast
När man startat ett par gånger så vill den inte starta mer står bara å tuggar.. då får man vänta nån minut sen startar den igen men dör sedan som vanligt..
av volvo944gl
fan då har man ju kollat allt.....
ta bilen till närmaste volvo verkstad och be dom kolla?
av Lesjö
Det verkar som att kallstartbränslegivaren används enbart. Har luftvågen hängt sig? Eller slangen öppnat sig? Eller bränslefördelaren är trasig?
av nicklast
Lesjö skrev:Det verkar som att kallstartbränslegivaren används enbart. Har luftvågen hängt sig? Eller slangen öppnat sig? Eller bränslefördelaren är trasig?

detta har ja inte kollat! :P

vart sitter kallstartbränsle givaren?

luftvågen är va då?, samt vilken slang?

bränslefördelaren?

MVH!
av Lesjö
Det är länge sedan jag hade en sådan bil. Bilen dog i en älg. Kallstartbränslegivaren vill jag minnas det satt en liten slang med en liten ventil tillsammans med en elanslutning monterad på insugningsröret.
Under insugningsröret satt en rund burk med en stor "gummidamask". C:a 120 mm. Innuti sitter liksom ett "tefat" som passar en lika stor "dysa". "Tefatet" är centralt på en vertikal stång som trycker rakt nedåt i en bränslefördelare. När "tefatet" öppnar "dysan" ökas bränslemängdens insprutning i insugningsröret vid insugningsventilen . "Tefatet" måste vara exakt vara centrerat i dysan annars blir inte tomgången bra. Kan tänkas till och med låsa sig så att bränslet inte öppnas. Nu minns jag att jag hade ju inte turbo, men i princip fanns grejorna fast kanske lite flyttade. Luftvågen är mycket känsliga för läckage mellan alla tänkbara slangar. Har tyvärr inte hittat bilder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]