Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vovlo_Henrik
Du kan använda den givaren, vet du om fläkten till AC:n funkar?? Sällan den funkar nämligen :???:
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Vovlo_Henrik skrev:Du kan använda den givaren, vet du om fläkten till AC:n funkar?? Sällan den funkar nämligen :???:
ACn funkar inte överhuvudtaget :P

Fick en ide. Kan man inte ta fläkten till ACn och använda som motorkyl genom att bara flytta den till kylaren ? :)
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Vovlo_Henrik skrev:Om den fungerar och räcker till, den är ju inte jättestor :wink:
Ska kika. Då vet jag iaf hur jag ska gå tillväga sen :)
av Cicaro
Om du inte ämnar laga acn borde du väl kunna ta bort kondensorn som sitter mellan kylaren och acfläkten och däreigenom öka luftflödet till kylaren, och på med elfläkt framför som blåser in kall luft?
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Cicaro skrev:Om du inte ämnar laga acn borde du väl kunna ta bort kondensorn som sitter mellan kylaren och acfläkten och däreigenom öka luftflödet till kylaren, och på med elfläkt framför som blåser in kall luft?
Mjo, har dock inte bestämt mig riktigt angående detdär.
Hade ju inte varit helt fel med ac i en sommarbil.
Den kyler väldigt dåligt, till ca 19-20 grader.
Vad är dem vanligaste felen på ACn o 7-900 serien ?
av Cicaro
Det vanligaste felet är läckor kondensorn fram i grillen samt ljuddämparen som sitter höger fram under framskärmen som korroderar sönder.

Om den kyler men dåligt beror det oftast på att det är för dåligt med köldmedie i systemet p.g.a. att det läckt ut... Elfläkt som inte fungerar kan också minska effekten.

Det kommer att komma någon och hoppa på mig nu(det är det alltid så fort man nämner att fixa ac själv(krävdes ackriditering fram tills början av 2000talet, nu krävs det endast att man följer mijöbalken och övriga lagar). Men om den kyler 19-20 grader och du inte är nöjd med det, men den kyler likväl skulle jag kolla om fläkten är trasig(och byta om den är det) och sedan toppa upp systemet med lite mer köldmedie. Det sitter en skylt längst upp till vänster i huven som berättar vad det ska vara för köldmedie osv. R14 är förbjudet nuförtiden och går inte att få tag i(däremot finns det förespråkare som använder propan/butanblandning). Ren R134a(nej det finns inte vatten i den, ja det fungerar) finns att köpa på biltema under namnet Compressed Air spray och Kylspray(ibland är det ren gasol i dessa flaskor så man måste kolla, gasol är ett köldmedie också men inte alls lika bra effekt)

Problemet är ju att om det har läckt ut en gång så kommer det göra det igen och det är ofta svårt att lokalisera läckan, dessutom har ofta oljan läckt ut och i ett kylsystem så smörjs kompressorn av olja som går runt i köldmediet med andra ord om man bara toppar upp hela tiden så riskerar man att kompressorn till slut skär osv...

Gör en sökning på nätet så finns det gott om sidor och trådar som handlar just om reparera ac och du kommer även märka att det finns många starka åsikter om det hela.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
M.a.o sliter jag dän skiten.
Så viktig är den inte haha xD
av Cicaro
Gör så. Tänk bara på en sak när du gör det. Köldmediet om du har R14 är giftigt(freon!) och får inte släppas ut i luften utan måste tömmas över och lämnas in. Om du har r134a gäller egentligen samma regler men där vill jag hävda att det inte är lika kinkigt eftersom det finns som drivgas i sprayflaskor.

Däremot måste du för att inte riskera att göra illa dig vara extremt noga med att inte ha ögon i närheten(skyddsglasögon och inte ligga under) när du öppnar upp systemet och måste absolut ha handskar om du inte kollat att systemet är tomt, det är ett köldmedie som vi pratar om, dvs det är värre än att få gasol i flytande form över fingrarna. Och som sagt var, ska man göra det lagligt på rätt sätt så ska gasen tömmas ur och lämnas in innan man öppnar upp systemet.

Hur du än gör önskar jag dig lycka till!
Användarvisningsbild
av erikn
Cicaro skrev:Ren R134a(nej det finns inte vatten i den, ja det fungerar) finns att köpa på biltema under namnet Compressed Air spray och Kylspray(ibland är det ren gasol i dessa flaskor så man måste kolla, gasol är ett köldmedie också men inte alls lika bra effekt)
Vanlig gasol innehåller mest Butan och en del Propan. Den blandningen är inte bra när man campar och det är kallt, eftersom butanen inte förgasas då. Därför finns det gasolblandningar med mest ISO-Butan. Om man tar en sån och fyller på även med Propan till ca 50/50 ISO-Butan/Propan så får man näst intill identisk kylförmåga som R134a. Dessutom så kan man blanda den med R12 utan problem vilket man inte kan med R134a då den "skär" sig.

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds8.html

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]