Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Jag har en V70 T5 uttagen Dec 01. Hur som helst så har klimatanläggning börjat leva sitt eget liv när man kör på Auto. Det ska den väl göra men den gör lite konstiga ändringar. Åkte hem från en kompis igår och hade tempen på 24 grader på båda sidor. Fläkten gick på lågvarv och höll en bra temperatur tills efter ett tag då den börja blåsa på nästan full effekt och med kalluft. Vred upp till max temp och så ner igen men fortfarande samma sak. Så jag vred upp till max värme en stund sen vred jag ner till 27 grader, då gick den ner i varv. Sen stanna jag och stängde av bilen i 5 min och sen när jag starta igen så gjorde den samma sak igen. Full effekt och kalluft med temp inställd på 27 grader. Hur kommer det sig? Tempgivaren som är dålig?
av Psyko
Tempgivaren för kupèn sitter innanför det lilla gallret
i ecc panelen. Börja med att damsuga rent där så kan ditt
problem vara löst.

OBS !! Peta inte med något i gallret
av suk215
plocka loss den istället o gör rent den ..... busenkelt !!! vad du än gör , KOPPLA INTE UT ECC STRÖMKABLAR !! dock kan elmotorn kablar kopplas loss på baksidan motorn som suger referensluft , har själv gjort denna procedur på min v70n-02 .... blir bra mkt bättre sen , hadde samma symtom som du har
av suk215
bildlänk ( ej min bil )

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=2797

altså den som det står W024 på är motorn som suger luft ...

dra först loss pennhållaren , sen lossa 2 torx-skruvar som sitter i underkan t ecc modul , sen får man lirka loss hela enheten ( kan sitta riktigt hårt fast i metallklippsen i ovankant ) , sen är det bara at vrida runt så man ser baksidan . lossa nu bara kablarna till " motorn" , ABSOLUT INGA ANDRA, ( det skapar felkoder m.m i så fall )

lossas de 2 skruvarna som håller motorn i bakkant ... ta loss motorn med tillhörande fläkt/ "propeller" .... nu kommer du troligen se massa skit som sitter på axeln på motorn mot fläktbladen typ ........ man kan dra av "proppelern" försiktigt då den sitter löst på axeln.....

TADA! förhoppningsvis så har du löst boven i dramat ..... bara att montera ihop igen o vara glad

lycka till !!!
av Lanzar
Jag fick inga felkoder när jag kopplade bort min panel vid diodbyte. Se bara till att koppla bort batteriet så kan du lugnt rengöra ordentligt.
av Jonnybcool
Tackar för alla svar. Jo då är det rengöring som krävs. Skulle gjort det för länge sen men har inte blivit av ;) Får prova det och se om saken blir bättre :)

Btw. Länken fungera inte :( Va tvungen att ha inloggning.
av suk215
Jonnybcool skrev:Tackar för alla svar. Jo då är det rengöring som krävs. Skulle gjort det för länge sen men har inte blivit av ;) Får prova det och se om saken blir bättre :)

Btw. Länken fungera inte :( Va tvungen att ha inloggning.
logga in o bli medlem ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Angående att ta bort batteriet.
Lossa minuspolen o vänta i minst 10 min innan du kopplar loss din ECC panel helt.
Detta för att alla system i bilen ska stängas ner helt.
Då slipper du felkoder,
Användarvisningsbild
av wissel
:-O)
2komma4T skrev:upplever precis samma fel på min bil så skriv gärna om det blev bättre efter rengöring så ska jag prova samma procedur :wink:
Du menar väl inte på allvar att du bara funderar på att dammsuga gallret i bilen ? Om du har svårt med el o dammsugare så funkar det hyfsat med en tunn plastslang typ bensinslang av plast, ena ändan i din mun den andra ändan mot gallret o BLÅS.....:D :D

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]