Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
gaggi77 skrev:Motorer med TURBO har fördel med öppet luftfilter.
Endast om orginal luftburk är restriktiv! Vilket de oftast inte är... Sedan gäller det att säkerställa att det öppna filtret inte drar in varm luft från motor rummet...

Den enda fördelen som jag ser är att det ofta blir ett skönt insugs morr ifrån den öppna filtret! :-)-)

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Shift skrev:Okej, tack! :) Finns det några nackdelar då?
De filtrerar inte luften lika effektivt som orginal. Du riskerar dra in varmluft från motorn och tappa effekt. Om filtret är av inoljad variant, kan få olja på luftmassemätaren och skada den. Dålig fastsättning/bortmontering av luftbox kan ge upphov till vibrationer och skada luftmassemätaren... så det finns många nackdelar.

Personligen har jag haft öppet filter på flertal av mina bilar enbart för ljudets skull.

.
av Rayyan
Bortsett från ljudet så finns inga fördelar med öppet luftfilter.
Bara nys det där med ökad effekt genom att byta till öppet filter. Original är optimerat för bilen.
av Rayyan
Har bara kört ett tiotal motorer i bänk men aldrig fått ut mer effekt bara av att byta luftfilter.

Monterat i bilen (i rullande landsväg) så resulterar det oftast i mindre effekt då man ofta får in varmare luft än med original med original luftintag.

Fast det är ju bara mätbara tester. Blir nog bättre när man provar själv på väg.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Det är samma sak eftersom turbo blir ju het och luften som kommer in till turbo värms upp snabbt men därför finns en intercooler som skyler luftet ner! Men när turbo suger in luften så har den lättare att komprimera eftersom luften kommer snabbare genom sportluftfiltern. Det kanske inte märks så mycket skilnad mellan original och sport men det finns! :wink:

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]