Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
jag bytte olja i min 745 idag,,,,en familje raritet som jag ärvt av min fader :P........Är jag bara dum i huvet om jag går gått å köpt en kvalitetsolja vid namn "Castrol Edge Sport 10w/60" (som egentligen är lämpad för tävling/trim )och slängt i en gammal Container ?? ;P rätta mig om jag har fel ,,jag är novis. :D
av Vovlo_Henrik
Dum är du väl inte men det är inte nödvändigt, det viktigaste är att oljan byts efter ordning :wink:
av FXWG
Personligen skulle jag köpa en mer plånboksanpassad motorolja typ Agrol s mega truck traktorolja, och byta oljan och filtret lite oftare! DET ÄR JU SLITVARGAR DESSA BILAR,INGA HÖGVARVIGA LAMBORGHINI´S eller hur? :)
av Vovlo_Henrik
Sen kan man ju även kolla hur mkt du kör med bilen? Jag har en del veteranbilar hemma med de körs alla på Biltema olja enbart för att den är billig men ändå prisvärt då den inte är den sämsta, hur ska man kunna slita ut dem när de bara rör sig 100 mil om året?? :shock:
av pekka88
Värt att tillägga är att jag kör lungt och väl med bilen nuförtiden när jag "växt upp" lite mer ....den har dock gått hårt i sin ungdom (av mig) ,,,då jag va i 18-års ålder och upptäckte vad man kan göra med rwd när underlaget inte är som på sommaren ;P ....men med oljebyten var 1000:ende och "tur/skicklighet" bakom ratten har jag undgått både motorrenovering och plåtskador på snart 7 år och ca:7.000mil som JAG kört. Och den går som tåget än! :P fantastiskt!!
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag skulle påstå att du gjort ett dåligt val av olja som ej är optimal i en gammal volvon.

Gissningsvis skulle en 0w-40 passa betydligt bättre. 10w-60 är en ganska tjock olja(speciellt om det är kallt ute) som är gjord för högvarvande motorer som körs hårt(varmt).

.
av m2c
Skulle precis säga det samma, blir det tal om kallstarter under -20 så skulle jag tro att bilen mår bättre av biltemas 5/40 än din dyra 10/60.
Ju lägre första siffra desto lättare flyter oljan när den är kall.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
I en sån bil gör du rätt i att köpa ÖoBs 10w40 olja för 129 kr för 4 liter. den funkar kanon :) Och då är du ändå kräsen, jag har kört lastbilsolja för 12 kr litern i alla mina volvo :)
av svempus
har bara en fråga kan man ta och köra me en olja som har spec api sl/cf till en motor som ska ha api sf/sg????? ville inte dra i gång en till tråd om motorolja.....
Användarvisningsbild
av ThomasT
svempus skrev:har bara en fråga kan man ta och köra me en olja som har spec api sl/cf till en motor som ska ha api sf/sg????? ville inte dra i gång en till tråd om motorolja.....
Ja det går bra, givetvis förutsatt att du väljer rätt viskositet för motorn.

.

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]