Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tjovve
Har en varningslampa som tänds efter körning ca 100 meter. Det är den som varnar för bromsar. nr 3 från vänster. Bromsarna tar bra. Kan jag plocka ur lampan? Kommer annat felmeddelande då? Vill inte ha den lysa på besiktningen på måndag.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funkar hastighetsmätaren som den ska?
Om mätaren funkar så skule jag tro att ett av framhjulens tandhjul inte är i så bra skick!
av Lesjö
Sannolikt finns felet i framhjulen. Börja med att mäta givarna. Kommer kablar från hjulspindlarna genom innerskärmarna på resp sida. Finns en skarvkoppling på innerskärmen. Mät givaren med isärtagen koppling. Skall vara c:a 1000 ohm. Lika på båda sidor. Du kan också koppla en voltmeter (ac) på givaren. Genererar c:a 1 volt vid 70 km/tim vill jag minnas. Jag vet att det är frekvensen som de mäter, men det går att kolla på detta sätt. Viktigt att det är lika på båda sidor.
Stämmer detta inte så är nog kuggkransarna upprostade tyvärr. Är inte allt för svåra att byta.
Kransarna är krympta på navet. Kostar vill jag minnas 300:- st.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Kollade infotråden, nu vet jag var tandhjulen sitter. Lite kort om tid att reparera, besiktning på måndag. Går det inte att lura lampfan? så får jag laga felet när uteverkstan öppnar. (inget garage)
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..