Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
consensus skrev:Webaston går igång när motorns överskottsvärme inte räcker till för att värma upp kupén till den temperatur du har ställt in.
Njae... så har det inte funkat på mina Volvo. Brännaren startar automatiskt så fort motortempen inte är i normalintervallet vad det nu kan vara tex 82 grader, sjunker temepn under detta drar brännaren på trots att det inte alls behövs för, tex räcker ju 70 graders vattentemp för att hålla bastu i bilen om det bara är -5 ute, ändå drar värmaren på på att hålla motorns temp uppe även om jag inte behöver mera temp i kupen.
consensus skrev: En bensinare genererar så mycket spillvärme att det aldrig är problem att få ut kupévärme ur motorn. Dagens dieslar går däremot så effektivt att spillvärmen inte räcker till för komfortvärme vintertid.
Att det skulle bero på att dieselmotorn är så effektiv vill jag inte hålla med om. Det beror snarare på att dieseln saknar gasspjäll så att du har fullt luftöverskott hela tiden och pumpar massor med luft genom motorns cylindrar även på tomgång med 100% cylinderfyllnad vilket gör att dieselmotorn skickar iväg den mesta av överskottsvärmen ut genom avgasröret.

På bensinaren har du ju väldigt begränsat flöde då gasspjället stryper och motorn reglerar mot lamba = 1 vilket ger mycket högre förbränningstemp så att värmen stannar kvar i motorn och inte försvinner ut genom avgasröret.
av AndS
Nä, så är det inte. Då skulle brännaren gå varje gång du startar bilen, även sommartid. Enligt instruktionsboken startar värmaren vid temperaturer under +5 grader som komplement till kupevärmen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Nä, så är det inte. Då skulle brännaren gå varje gång du startar bilen, även sommartid. Enligt instruktionsboken startar värmaren vid temperaturer under +5 grader som komplement till kupevärmen.
Jovisst det ligger en spärr vid 5-7 grader ute-temp som blockerar autostarten.

Men under det uppför sig den som jag beskriver. Den startar och värmer upp motorn till normaltemp även om jag inte behöver någon mera värme till kupen.

Är det något som är fel på min bil, ska den bara kunna gå när jag behöver mera värme till kupen?
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:]

Att det skulle bero på att dieselmotorn är så effektiv vill jag inte hålla med om. Det beror snarare på att dieseln saknar gasspjäll så att du har fullt luftöverskott hela tiden och pumpar massor med luft genom motorns cylindrar även på tomgång med 100% cylinderfyllnad vilket gör att dieselmotorn skickar iväg den mesta av överskottsvärmen ut genom avgasröret.

På bensinaren har du ju väldigt begränsat flöde då gasspjället stryper och motorn reglerar mot lamba = 1 vilket ger mycket högre förbränningstemp så att värmen stannar kvar i motorn och inte försvinner ut genom avgasröret.
Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Så mycket för dieselns effektivitet och dess koppling till (brist på) kupévärme.
av perpro
Hej,

Jag fick information från Volvo att det finns en kampanj på V70II värmare. Det skall finnas en ny mjukvara som löser problemet med lågt batteri-varning som ni beskriver ovan.

Har någon av er gjort uppdateringen, och fungerar det bättre nu?

mvh //P
Användarvisningsbild
av AndersP
perpro skrev:Hej,

Jag fick information från Volvo att det finns en kampanj på V70II värmare. Det skall finnas en ny mjukvara som löser problemet med lågt batteri-varning som ni beskriver ovan.

mvh //P
Jag har gjort uppdateringen, och nu fungerar den helt perfekt. Satte precis igång den med fjärren. :-D :-)-)
av Lacke
perpro skrev:Hej,

mvh //P
Japp, har fungerat klockrent hela hösten :D
Användarvisningsbild
av AndersP
Efter att ha gjort uppdateringen för 1 månad sen har jag kört med värmaren varje morgon, den har varit igång i ca 30 min och kör sen knappt 30 min till jobbet. Inga problem what-so-ever med batteriet. Lämnade dessutom in bilen förra veckan för att få parkeringsassistans fram (riktigt bra belev det) och bad dem då kolla att batteriet mådde bra. Det gjorde det :-D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
AndersP skrev:Lämnade dessutom in bilen förra veckan för att få parkeringsassistans fram (riktigt bra belev det) och bad dem då kolla att batteriet mådde bra. Det gjorde det :-D
Ehum, lite OT men vad kostade det att få i efterhand?
Användarvisningsbild
av AndersP
FSandstrom skrev:
AndersP skrev:Lämnade dessutom in bilen förra veckan för att få parkeringsassistans fram (riktigt bra belev det) och bad dem då kolla att batteriet mådde bra. Det gjorde det :-D
Ehum, lite OT men vad kostade det att få i efterhand?
Pris ? 5500 med rabatt.
Nu kostar det visst 3200 att få det fram OCH bak när man beställer vid tillverkning.
Lite surt kändes det, men men :-)-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]