- mån 02 nov 2009, 11:17
På bensinaren har du ju väldigt begränsat flöde då gasspjället stryper och motorn reglerar mot lamba = 1 vilket ger mycket högre förbränningstemp så att värmen stannar kvar i motorn och inte försvinner ut genom avgasröret.
consensus skrev:Webaston går igång när motorns överskottsvärme inte räcker till för att värma upp kupén till den temperatur du har ställt in.Njae... så har det inte funkat på mina Volvo. Brännaren startar automatiskt så fort motortempen inte är i normalintervallet vad det nu kan vara tex 82 grader, sjunker temepn under detta drar brännaren på trots att det inte alls behövs för, tex räcker ju 70 graders vattentemp för att hålla bastu i bilen om det bara är -5 ute, ändå drar värmaren på på att hålla motorns temp uppe även om jag inte behöver mera temp i kupen.
consensus skrev: En bensinare genererar så mycket spillvärme att det aldrig är problem att få ut kupévärme ur motorn. Dagens dieslar går däremot så effektivt att spillvärmen inte räcker till för komfortvärme vintertid.Att det skulle bero på att dieselmotorn är så effektiv vill jag inte hålla med om. Det beror snarare på att dieseln saknar gasspjäll så att du har fullt luftöverskott hela tiden och pumpar massor med luft genom motorns cylindrar även på tomgång med 100% cylinderfyllnad vilket gör att dieselmotorn skickar iväg den mesta av överskottsvärmen ut genom avgasröret.
På bensinaren har du ju väldigt begränsat flöde då gasspjället stryper och motorn reglerar mot lamba = 1 vilket ger mycket högre förbränningstemp så att värmen stannar kvar i motorn och inte försvinner ut genom avgasröret.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.