Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hertz skrev:Vet inte om man ska skratta eller gråta över vissa inlägg... alltså är vissa volvonörd eller ?. Toppfarstsspärren, varför finns den ?. Visst vissa modeller, typ 2.5FT krävde 16" för att klara förbrukningskraven, men vadå ?. Volvo har profilerat sig som världens samvete när det gäller bilar och säkerhet, och ?. Om nån vill ändra, ändra då för fan!. Jag blir så in i helvete irriterad på alla som ska tala om för andra hur dom ska leva sitt liv, typiskt vissa i detta forum. Nä, bäst är att göra allt man vill (förmoldligen olagligt enligt vissa) utan att skriva om det. Blåögda volvo dårar finns det tydligen gått om. Visst volvo är inte och kommer aldrig bli en sportbil i ordets rätta bemärkelse, men va fan, låt dom volvoägare som som vill köra fort göra det utan att ni ska ska ha besserwisser kommentarer på det.
/Henrik (som gör precis som jag vill utan att fråga volvonördar)

jag förstod inte inlägget.

volvo & den som äger bilen tjänar massor med pengar på att montera på däck med en lägre hastighetsklass. Det är alltså pengar som styr som vanligt !!!
På just FT:n så klarar den som sagt inte kraven att vara miljöbil om den inte har dessa hjul, så på den är det inte bara pengarna, (eller det gäller ju igentligen änu mer pengar!!! är den inte miljöbil så faller hela konseptet)
av erc
CarMan skrev:Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Från fabrik kan du beställa bilen med andra däck, o då behövs inte den låga spärren på 210km/h, då typas bilen också för den högra hastigheten.

en bil som redan är levererad & är typas för 210km/h kan man inte på lagligt sätt ta bort spärren (varken volvo verkstan eller polestar trim, då dessa är unika då bilen fortfarande är laglig efteråt!!)
Vänligt av Volvo att möjliggöra val av något billigare däck till framtida fjärdehandskunder. Oslugt att inte själva dra nytta av den lilla besparingen - bilarna levereras ju nya med (dyra?) V-däck.

Många servicetekniker, kundmottagare och säljare verkar tro att däckdimensionen, inklusive hastighetsklassen, måste överensstämma med uppgifterna i bilregistret vid framtida däckbyten. Vilket ju förvisso är trevligt för dem då kunden får slanta upp "onödiga" pengar för V-däck. Eller W-däck på en 2.0F...
Användarvisningsbild
av Thho
Allmänna vägar är till för att förflytta sig från A till B. Vill ni leva ut ert pubertala toppfartsintresse görs det med fördel på avlyst bana. Jo, jag vet - ni är så duktiga förare så det är ingen risk men ändå händer det! Liten tröst att det inte var någon risk då det väl händer.

Ni utsätter givetvis er själva för risker men fram för allt utsätter ni era medtrafikaneter för risker helt i onödan.

Till er som påstår att ni gör som ni vill och skiter i vad andra (och lagen) säger finns bara två ord:

VÄX UPP!
Användarvisningsbild
av kave
Thho skrev:Bla bla bla
Till er som påstår att ni gör som ni vill och skiter i vad andra (och lagen) säger finns bara två ord:

VÄX UPP!
Fyra ord: håll dig till ämnet.
av CalleV70
Citat; "Många servicetekniker, kundmottagare och säljare verkar tro att däckdimensionen, inklusive hastighetsklassen, måste överensstämma med uppgifterna i bilregistret vid framtida däckbyten. Vilket ju förvisso är trevligt för dem då kunden får slanta upp "onödiga" pengar för V-däck. Eller W-däck på en 2.0F."

Erc, tyvärr är det så att du måste ha "dyra" däck. Du måste ha däck som motsvarar bilens toppfart. Detta vid en koll ( av vem?) eller besiktning. Händer en olycka i hög fart pga däcket så kollar försäkringsbolaget detta. Med lägre hast.klass är bilen inte heltypsgodkänd
av erc
CalleV70 skrev:Citat; "Många servicetekniker, kundmottagare och säljare verkar tro att däckdimensionen, inklusive hastighetsklassen, måste överensstämma med uppgifterna i bilregistret vid framtida däckbyten. Vilket ju förvisso är trevligt för dem då kunden får slanta upp "onödiga" pengar för V-däck. Eller W-däck på en 2.0F."

Erc, tyvärr är det så att du måste ha "dyra" däck. Du måste ha däck som motsvarar bilens toppfart. Detta vid en koll ( av vem?) eller besiktning. Händer en olycka i hög fart pga däcket så kollar försäkringsbolaget detta. Med lägre hast.klass är bilen inte heltypsgodkänd
Enligt alla regler behöver jag på min 2.0F med konstruktiv maxhastighet på 200km/h ha minst H-däck (H=210km/h. Kod för 200km/h finsn mig veterligen inte). Bilen levererades med W-däck och det är hastighetskod W som står i bilregistret. Tekniker, säljare och kundmottagare har fått det hela om bakfoten och inbillar sig att jag behöver ha W-däck. Således gissar jag att en och annan icke-insatt köper de "onödigt dyra" W-däcken.
av erc
Thho skrev:Allmänna vägar är till för att förflytta sig från A till B. Vill ni leva ut ert pubertala toppfartsintresse görs det med fördel på avlyst bana. Jo, jag vet - ni är så duktiga förare så det är ingen risk men ändå händer det! Liten tröst att det inte var någon risk då det väl händer.

Ni utsätter givetvis er själva för risker men fram för allt utsätter ni era medtrafikaneter för risker helt i onödan.

VÄX UPP!
Om du förutsätter att alla inblandade i den här diskussionen är pubertalt toppfartsintresserade gör du åtminstone ett riktigt misstag. Som 2.0F-förare (denna ohemult slöa vagn...) med fallenhet för både snål- och långkörning är toppfarterna högst akademiska. Vid de kontinetala resorna går det måhända fortare än på de mellansvenska landsvägarna men sällan så fort att toppfarten är vare sig ett bekymmer eller en begränsning.

Tror att många är intresserade av orsaker till, och konsekvenser av, Volvos hantering av begreppet toppfartsspärr. Ett lysande exempel är ju den uppenbara förvirring kring vilka däck våra bilar bör/ska rulla på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thho skrev:Allmänna vägar är till för att förflytta sig från A till B. Vill ni leva ut ert pubertala toppfartsintresse görs det med fördel på avlyst bana. Jo, jag vet - ni är så duktiga förare så det är ingen risk men ändå händer det! Liten tröst att det inte var någon risk då det väl händer.

VÄX UPP!
Läs tråden innan du kommenterar, ingen uppmanar till lagbrott i denan tråden. var har du fått detta ifrån???

Trådskaparen har Polestar-chippat helt lagligt. Och vill även ha bort spärren på samma sätt.

På autobahn kan man köra fortare än 110 utan att det är olagligt om du inte visste om detta.

Då är det djävlig tråkigt när man är på väg om några tradare och det dyker upp upp någon snabbare tysk i backspegeln och man vill flytta på sig och trycker till lte på gasen och kör tvärstopp in i toppfartspärren.,

För övrigt drivs hela bilindustrin av pubertala i-landsproblem, om du inte har märkt detta, Vem behöver kromade backspeglar, läderklädsel, XC-modeller, D5or, eller Porschar och Ferrari.

Om man bara ska transportera sig från A till B så finns det massor med billiga bilar som klarar jobbet galant.
av Amli
VolvoB20 skrev: Då är det djävlig tråkigt när man är på väg om några tradare och det dyker upp upp någon snabbare tysk i backspegeln och man vill flytta på sig och trycker till lte på gasen och kör tvärstopp in i toppfartspärren.,
Lite på gasen? Är du så nära toppfart i en Volvo kvittar det väl nästan om det finns en spärr eller ej. Händer ju ingenting ändå. Visst om du kör en BMW M5 som fortfarande kan accelerera runt sin spärrade toppfart...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Då är det djävlig tråkigt när man är på väg om några tradare och det dyker upp upp någon snabbare tysk i backspegeln och man vill flytta på sig och trycker till lte på gasen och kör tvärstopp in i toppfartspärren.,
Lite på gasen? Är du så nära toppfart i en Volvo kvittar det väl nästan om det finns en spärr eller ej. Händer ju ingenting ändå. Visst om du kör en BMW M5 som fortfarande kan accelerera runt sin spärrade toppfart...
Inte på min XC diesel nej, nej .... där behövs det flera mil känns det som att nå till toppen.

Men med 258 hk i en vanligt icke XC-Kaross bör det ju fortfarande acca vid 210 km/h när man slår i spärren annars är det bra konstigt.

På Supran kan man åka ca 200 km/h utan något överladd alls på turbotrycksmätaren , då har man ju t.o.m 2 turbos kvar att kicka in om man vill acca.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240