Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marwes
Hejsan alla proffs! (det är inte jag)

Jag har problem med vindrutespolarna. Det blir bara väldigt mesiga strålar på framrutan. Märker dock att på framljusen sprutar det för fullt. Vilka är de vanligaste felen som jag kan börja med att kolla? Är det en bra idé att koppla bort spolarna till framljusen, eller blir dom snabbt skitiga på vintern?

På bakrutan kommer det ingen vätska alls. Är det samma pump dit? Det kan väl vara stopp var som helst på vägen dit. Hur hittar jag problemet där?

Tackar,
Martin
Sitter 2 pumpar, en till bakruta och en till vindruta. Du kan kontrollera så pumparna fungerar, ett annat fel är att backventilerna brukar bli täta :-)-) Själv har jag inga torkare fram och saknar dem inte :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla backventilen, har du den gamla typen med hål brukar den läcka och tvätta ventilkåpan i stället. Öppna huven och be någon spola.
av marwes
Hej igen.
Jag får ingen ordning på spolarna ändå.
Båda pumparna låter, så de borde va ok?
På framrutan "småpissar" det bara, medan det sprutar rejält på framlysena. Jag har rensat munstyckena med nål. Köpte en T-ventil (?) på Mekonomen men den verkade fungera sämre än den som satt i. Jag byter väl rätt när jag byter den som sitter precis under framrutan, strax innan slangen går upp på huven?
Tycker det rinner ganska mycket ner på marken framtill, eller så kommer det från spolarna på framlyktorna..

Finns det nåt kopplings schema för slangsystemet? Där man kan se var slangarna går och var det finns andra T-kopplingar.

Mvh,
Martin
Lossa slangen från munstyckena, är det bra tryck där?? Om inte lossa vid nästa t-kors och kolla om tryck finns där, om inte följ slangen till nästa förgrening, backventil eller vad det nu kan tänkas vara och kolla om tryck finns där osv... det är ju inte lång bit så det bör gå snabbt att luska ut vad som stryper flödet :wink:
av marwes
Vindrutespolarna är fixade! Tack för hjälp. Jag blåste ur flera t-kors med högtryck och det gjorde susen.

Bakrutan händer fortfarande ingenting på. Hur många t-kors finns det på det systemet? Det är lite svårt att följa slangarna.

Mvh,
Martin
Användarvisningsbild
av Tantan
Slangen går från framrutespolarna in i torpeden på passagerarsidan och går längst golvlisten bak. det sitter en backventil bakom panelen efter hjulhuset i skuffen sen går den upp förbi lykthuset och upp i bakluckan. Hade samma problem med min och då var det stopp i backventilen vilket hade gjort att slangen hoppat av och vattnet rann ut i karossen :( det var totalt stopp i ventilen så jag "stelopererade" den. fungerar bra nu men man får spola lite längre innan det kommer vatten....

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]