Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
#20923
Roligt att höra ang. Torslanda.
Min polare har extra knäckt under studierna i Torslandafabriken. Han sa precis samma sak.. :lol:

Min V70 2.4 170 2002:a var iaf ihopskruvad i Gent. Kollad nyss.
Jag har haft en del problem med den, men jag tror inte det hade varit någon skillnad om den var gjord i Gbg.

/Henrik
Användarvisningsbild
av AWWD
#20957
sungam skrev: Å andra sidan känner jag en del stolpskott som jobbar i torslanda som jag helt klart inte skulle ha släppt lös på min bil om jag fått bestämma...
En släkting jobbade på Torslandafabriken i slutet på 80-talet och monterade bla 240. Ha sa att han aldrig skulle köpa en Volvo då han sett hur många hanterade bilarna; bla montering efter principen "går det inte med våld går det med mer våld". Slarvet var också utbrett.

/AWWD
av NCR
#20967
"Made in Belgium"
av NCR
#20968
AWWD skrev:
sungam skrev: Å andra sidan känner jag en del stolpskott som jobbar i torslanda som jag helt klart inte skulle ha släppt lös på min bil om jag fått bestämma...
En släkting jobbade på Torslandafabriken i slutet på 80-talet och monterade bla 240. Ha sa att han aldrig skulle köpa en Volvo då han sett hur många hanterade bilarna; bla montering efter principen "går det inte med våld går det med mer våld". Slarvet var också utbrett.

/AWWD
Jag undrar om det är detsamma nu efter att Ford kör med sitt stenhårda kvalitets-system. Slarvar man får man en tillsägelse, gör man det igen på samma sätt får man utbildning och om man fortfarande inte fattar byts man ut och får pyssla med nåt annat.
Användarvisningsbild
av Ramon
#20972
Ja, för det första kan man inte jämföra hur det var på 80-talet jämfört med nu... Sen så finns det alltid de som slarvar, men man får inte glömma att det finns i princip slarvpellar i alla fabriker oavsett bilmärke, Volvo är långt ifrån ensamma med detta problem.

Det är graden av slarv som är intressant, samt kvalitetskontrollerna, där faktiskt mkt kan fastna och också gör. Ifall någon kanske monterar en detalj utan någon som helst försiktighet, men detaljen sitter på plats och det inte finns några skador på den, så kommer den antagligen gå igenom kontrollerna. Men ifall å andra sidan slarvpelle monterat detaljen helt åt satan så att plast har spruckit osv. Så är chansen mindre att detta accepteras i kontrollerna (ifall det nu inte handlar om någon detalj som ligger på ett ganska gömt ställe).
av boeder
#21042
Att V70 byggs i Gent handlar om logistik, varför köra tom båt tillbaka till Sverige? Man skall inte tro att bara för bilen är byggd i Torslanda är bättre med det höga sjukskrivnings talet.



V70 -04 2.5T (Gent byggd)

Tog bort ditt nedanstående inlägg då det var precis samma innehåll i det som i detta :D
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Mr H
#34426
Det var visserligen ett tag sedan den här tråden var aktuell men jag kommer ändå med lite fakta. Efter drygt 18 år i monteringsfabriken på Torslanda har jag sett en hel del, både bra och mindre bra saker.

När jag började 1988 så byggdes det bilar på två liner, eller banor som vi säger i fabriken. På bana 1 byggde man 740 och på bana 2, där jag började, byggde man 240. 740 byttes ut mot 940 på bana 1 och vi på bana 2 fick efter att 240:n utgick bygga 940 under ca 9 månader. Därefter byggde man om bana 2 och 854:n började byggas. 850 blev senare S/V70 och i Torslanda byggde vi enbart 854/S70 då kombiversionerna helt enkelt inte kunde hanteras utan stora ombyggnader. Alltså byggdes inga 855/V70 i Torslanda utan enbart i Gent. 854/S70 byggdes dock i båda fabrikerna. På bana 1 byggdes 940 av båda varianterna samt i slutet av 900-serien även S/V90. 960 byggdes i fabriken i Kalmar och en del 740/940 byggdes även i fabriken i Uddevalla. I lokalerna i Uddevalla byggdes senare C70 cupé/cab under namnet Autonova. Det var ett samarbete mellan TWR och Volvo. Bilarna byggdes stillastående av olika arbetslag men idag är det ett bansystem även där och nu är det Pininfarina som är inblandat i C70-produktionen.

1999 gjordes en stor ombyggnad av Torslandas monteringsfabrik då man övergick till att bygga bilar enbart på en bana. S80 var först ut på den nygamla banan. Därefter kom nya V70, den som kallas V70N. S80 byggs endast i Torslanda medan V70N byggs både i Torslanda och Gent. XC90 fyllde på variantfloran och vi har idag fyra olika bilmodeller blandat på samma byggbana, S80, V70, XC70 och XC90. Produktionstakten ligger på ca en bil per minut vilket gör att varje montör inte hinner utföra så många moment på varje bil. Nattskift är på gång och då kommer nuvarande produktionsvolym att spridas ut på tre skift vilket innebär en lägre bantakt. Det bör bli bättre både för oss bilbyggare och för bilarna vi skruvar ihop.

Beträffande kvaliten så var den usel i slutet av 80-talet. Man startade då upp ett enormt arbete som bland annat omfattade en provkörning av färdig bil. Den provkörningen bestod av 20 km körning på olika underlag, kontroll av alla funktioner, kontroll i motorrum och under bil. Denna provkörning skrotades kring årskiftet 1992/1993. Jag jobbade själv som provförare 90-93 och jag och mina kollegor såg en enorm förbättring. Den sista tiden hittade vi i stort sett bara småfel på bilarna.
Dom senaste 10 åren har bilarna fyllts med allt mer teknik och därmed känsliga komponenter. Ergonomi är ett stort problem för bilbyggarna och det kan påverka bilarnas kvalitet. Fords vinstkrav påverkar oss genom ständiga rationaliseringar, dvs färre bilbyggare skall bygga allt fler bilar. Visst har byggkvaliten pendlat under åren men det gör det hos alla biltillverkare. På 240-tiden fanns ett otal "fixarlösningar" på diverse problem. Ni anar inte hur många trix och knep som användes mer eller mindre permanent på den tiden. Idag tillåts inte sådant! Det finns nog ibland ändå men absolut inte i den omfattning som förr. Som jag ser det utifrån mina år som bilbyggare är det inte vi som skruvar som ställer till dom stora problemen utan det är alla kostnadsbesparingar i produkterna och komponenterna vi monterar. Allt kostar pengar och kan man tillverka en detalj, som används på alla fyra modellerna, en endaste krona billigare så sparar man enorma pengar. I den jakten går det galet ibland. På det stora hela är jag stolt över det jag och mina bilbyggarkompisar åstadkommer mellan klockan 6:30 och 00:12. Undrar hur många bilar som passerat framför mig på dom här dryga 18 åren? Jag som bara skulle stanna ett år......
av Knasen
#34441
På vilket banavsnitt jobbar du på?
av TOMAS
#34443
Var hittar man detta VIN-nummer??

/Tomas
V70-06 Automat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#34501
AWWD skrev:
En släkting jobbade på Torslandafabriken i slutet på 80-talet och monterade bla 240. Ha sa att han aldrig skulle köpa en Volvo då han sett hur många hanterade bilarna; bla montering .

/AWWD
Så är det i alla brancher. Det finns slaktare som inte vill äta mat från slakteriet man jobbar på. Kökspersonal som inte vill äta i sin resturang. Sjukvårdare som inte vill hamna på "sitt" sjukhus. Jag har persolingen träffat alla dessa personer. "det man inte ser lider man inte av...."

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]