- sön 19 mar 2006, 19:07
Det var visserligen ett tag sedan den här tråden var aktuell men jag kommer ändå med lite fakta. Efter drygt 18 år i monteringsfabriken på Torslanda har jag sett en hel del, både bra och mindre bra saker.
När jag började 1988 så byggdes det bilar på två liner, eller banor som vi säger i fabriken. På bana 1 byggde man 740 och på bana 2, där jag började, byggde man 240. 740 byttes ut mot 940 på bana 1 och vi på bana 2 fick efter att 240:n utgick bygga 940 under ca 9 månader. Därefter byggde man om bana 2 och 854:n började byggas. 850 blev senare S/V70 och i Torslanda byggde vi enbart 854/S70 då kombiversionerna helt enkelt inte kunde hanteras utan stora ombyggnader. Alltså byggdes inga 855/V70 i Torslanda utan enbart i Gent. 854/S70 byggdes dock i båda fabrikerna. På bana 1 byggdes 940 av båda varianterna samt i slutet av 900-serien även S/V90. 960 byggdes i fabriken i Kalmar och en del 740/940 byggdes även i fabriken i Uddevalla. I lokalerna i Uddevalla byggdes senare C70 cupé/cab under namnet Autonova. Det var ett samarbete mellan TWR och Volvo. Bilarna byggdes stillastående av olika arbetslag men idag är det ett bansystem även där och nu är det Pininfarina som är inblandat i C70-produktionen.
1999 gjordes en stor ombyggnad av Torslandas monteringsfabrik då man övergick till att bygga bilar enbart på en bana. S80 var först ut på den nygamla banan. Därefter kom nya V70, den som kallas V70N. S80 byggs endast i Torslanda medan V70N byggs både i Torslanda och Gent. XC90 fyllde på variantfloran och vi har idag fyra olika bilmodeller blandat på samma byggbana, S80, V70, XC70 och XC90. Produktionstakten ligger på ca en bil per minut vilket gör att varje montör inte hinner utföra så många moment på varje bil. Nattskift är på gång och då kommer nuvarande produktionsvolym att spridas ut på tre skift vilket innebär en lägre bantakt. Det bör bli bättre både för oss bilbyggare och för bilarna vi skruvar ihop.
Beträffande kvaliten så var den usel i slutet av 80-talet. Man startade då upp ett enormt arbete som bland annat omfattade en provkörning av färdig bil. Den provkörningen bestod av 20 km körning på olika underlag, kontroll av alla funktioner, kontroll i motorrum och under bil. Denna provkörning skrotades kring årskiftet 1992/1993. Jag jobbade själv som provförare 90-93 och jag och mina kollegor såg en enorm förbättring. Den sista tiden hittade vi i stort sett bara småfel på bilarna.
Dom senaste 10 åren har bilarna fyllts med allt mer teknik och därmed känsliga komponenter. Ergonomi är ett stort problem för bilbyggarna och det kan påverka bilarnas kvalitet. Fords vinstkrav påverkar oss genom ständiga rationaliseringar, dvs färre bilbyggare skall bygga allt fler bilar. Visst har byggkvaliten pendlat under åren men det gör det hos alla biltillverkare. På 240-tiden fanns ett otal "fixarlösningar" på diverse problem. Ni anar inte hur många trix och knep som användes mer eller mindre permanent på den tiden. Idag tillåts inte sådant! Det finns nog ibland ändå men absolut inte i den omfattning som förr. Som jag ser det utifrån mina år som bilbyggare är det inte vi som skruvar som ställer till dom stora problemen utan det är alla kostnadsbesparingar i produkterna och komponenterna vi monterar. Allt kostar pengar och kan man tillverka en detalj, som används på alla fyra modellerna, en endaste krona billigare så sparar man enorma pengar. I den jakten går det galet ibland. På det stora hela är jag stolt över det jag och mina bilbyggarkompisar åstadkommer mellan klockan 6:30 och 00:12. Undrar hur många bilar som passerat framför mig på dom här dryga 18 åren? Jag som bara skulle stanna ett år......