Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Är inte så imponerad av förbrukningen, trodde den skulle vara lägre. 2,4d DRIVe ligger alltså ca 25% under en inte alls snåloptimerad 2,5T. Och tumregeln är ju att diesel ska dra 25-30% mindre än bensin... /PH
Nu hänger jag inte med alls, jag upplever skillnaden som större än 25-30%. På 600 semestermil lyckads jag rullar runt 2 ton 4-hjulsdriven XC klump på 0.73 l/m i allt från toppfartsprov på autobahn till aplklättring i bergspass på 2500 m.

Men bensinare i samma bil hade jag aldrig tagit mig under 0.95 (+30%). inte en sportmössa att fixa det med min körstil. Så för mig så sänker volvodieseln min förbrukning med mer än 30%.
Kör du den så snålt håller jag med. Min 2WD 2,5T som väger en del mindre drar ca 0,95 under den körning du beskriver (blandad autobahn, toppfart, landsväg och annat). Men här finns ju flera som har MY10 2,4d manuell som ligger på - citat "0,71l/mil till 0,75 l/mil 70% landsväg 90-100km/h samt motorväg 30% 120 km/h ("verklig" förbrukning)" - iofs inte inkörd men min ligger under 0,8 om jag kör så. I 90-100 drar den 0,7-0,75 och i 120 0,85.

En (delvis) nyutvecklad diesel med Drive-beteckning etc. borde dra minst 30% mindre än en gammal bensinkonstruktion med liknande effekt... inte 10-20% mindre... /PH
Jämförelsen haltar, Jag har kört några långturer (50 mil så där) i Sverige och då landat strax över 0.6 l/m om man håller fartgränserna. Plussar du på 30% för en bensinare hamnar du på 0.78 l/m.

Och då har jag både XC och AWD som du inte har så för mig är det fortfarande mer än 30% skillnad.
VolvoB20 skrev: Jämförelsen haltar, Jag har kört några långturer (50 mil så där) i Sverige och då landat strax över 0.6 l/m om man håller fartgränserna. Plussar du på 30% för en bensinare hamnar du på 0.78 l/m.

Och då har jag både XC och AWD som du inte har så för mig är det fortfarande mer än 30% skillnad.
Du räknar ordentligt fel på de 30 procenten. 30 procent mindre än 0,78 är 0,546. Så länge du gör det kommer du fram till en slutsats som inte stämmer riktigt... din bil verkar snål men de flesta MY10 2,4d på forumet inte (för de är ju varken 4WD eller XC.... utan 2WD V70 med 205or eller 225or) /PH
Körde en 80 mila tur med bilen v70 2.4d 175 hk manuell 500 mil på mätaren , 90 -110 väg (e4) färdatorn visade 0.51 uppmätt blev det 0.52 l/mil. Datorn har alltid visat mindre än verklig förbrukning tidigare, men vid detta tillfälle har dieselvärmaren inte gått någonting ,hade den avstängd helt.
Matzz skrev:Körde en 80 mila tur med bilen v70 2.4d 175 hk manuell 500 mil på mätaren , 90 -110 väg (e4) färdatorn visade 0.51 uppmätt blev det 0.52 l/mil. Datorn har alltid visat mindre än verklig förbrukning tidigare, men vid detta tillfälle har dieselvärmaren inte gått någonting ,hade den avstängd helt.
Så ska det låta! Helt klart minst 30 procent snålare än en 2,5T... (som drar ca 0,7 i 90 och ca 0,8 i 110...).
perhall skrev:Du räknar ordentligt fel på de 30 procenten. 30 procent mindre än 0,78 är 0,546. Så länge du gör det kommer du fram till en slutsats som inte stämmer riktigt... din bil verkar snål men de flesta MY10 2,4d på forumet inte (för de är ju varken 4WD eller XC.... utan 2WD V70 med 205or eller 225or) /PH
Visst. men lägger du på 30% på 0.6 så blir det 0.78 :D

Jag har 235or.

Men kom ihåg att det är ohyggling svårt at jämföra vad olika V70II/XC70II dara eftersom båda bilarna är som finladsfärjor både vad gäller vikt och luftmostånd. Någar oförsiktiga gasningar eller lite högfart så är förbrukningen på en helt annan planet.

Om jag provar att idiot-ecco köra kan jag som allra lägst komma till 0.55 l/m. Min förra V70N 185 AWD gick att pressa ned till 0.47-0.48 om man körde på det sättet.

Hur högt man kan komma om man tok-gasar vet jag inte riktigt, men över litern har jag lyckats med, jo förresten jag har kört med full attack och legat på max ett tag och då landade det på 1,42 l/,

Så beroende på körstil okan man få det att diffa mellan 0.55 l/m och 1.42 l/m
berrob skrev:Efter att ha läst i tråden börjar man fundera om det blev rätt bil ändå :-P , av någon anledning så verkar dom svenska tillverkarna aldrig få till det här med färddatorn vs riktiga förbrukningen. Har kört en hel del VAG och dom jag har haft har stämt väldigt väl. Enligt mig så har dom realistiska siffror gällande förbrukningen också.

Passaten med 140Hk och 4M drog mindre än min 9-3a.... Ska dock bli spännande att se hur väl volvon klarar sig, tippar den kommer säkert ligga på 0.7 milen mot angivna 0.6.
Att Volvo skulle ha större felmarginal på färddatorn sommartid än övriga europeiska tillverkare kan jag inte hålla med om. Vintertid går tillsatsvärmaren igång på dieslarna och ökar felprocenten en hel del då den inte räknas in i förbrukningen.

Gällande angiven förbrukning och verklig förbrukning så har Volvo, nästan alltid enligt de sista 10 testerna jag läst, haft högst angiven förbrukning på papperet men i praktiken minst påslag och i paritet med övriga kombattanter. Ärligast kan man också uttrycka det. Din tidigare Passat med 140 HK är en bra motor som går snålt. Dock inbjuder den inte till mycket körglädje varför man ofta kör ganska sansat med den. Min erfarenhet av den i alla fall.
Halvmas skrev: Gällande angiven förbrukning och verklig förbrukning så har Volvo, nästan alltid enligt de sista 10 testerna jag läst, haft högst angiven förbrukning på papperet men i praktiken minst påslag och i paritet med övriga kombattanter. Ärligast kan man också uttrycka det.
Helt sant. Tyvärr kostar den ärligheten oss Volvoägare någon tusenlapp eller mer om året i fordonsskatt.
Halvmas skrev:Att Volvo skulle ha större felmarginal på färddatorn sommartid än övriga europeiska tillverkare kan jag inte hålla med om. Vintertid går tillsatsvärmaren igång på dieslarna och ökar felprocenten en hel del då den inte räknas in i förbrukningen
Hur svårt kan det vara på en skala 1-10 att göra en färddator som visar rätt. Det kan ju inte vara rocket-sciense

Alla mina volvodieselbilar har visat tokfel, även efter mjukvaru-uppgradering, oftast 10% fel och då pratar vi INNAN bränslevärmaren gått på.

På förra BMWn jag hade tog det två sekunder att fixa. Visade den tex 8 % för lite så knappade man bara in +8 % i justering och tryckte lagra på färddatorn så var allt frid och fröjd. Hur svårt var det, det tog 10 sekunder. Volvo har inte lyckast få dem att visa rätt på flera år.
VolvoB20 skrev:
Halvmas skrev:Att Volvo skulle ha större felmarginal på färddatorn sommartid än övriga europeiska tillverkare kan jag inte hålla med om. Vintertid går tillsatsvärmaren igång på dieslarna och ökar felprocenten en hel del då den inte räknas in i förbrukningen
Hur svårt kan det vara på en skala 1-10 att göra en färddator som visar rätt. Det kan ju inte vara rocket-sciense

Alla mina volvodieselbilar har visat tokfel, även efter mjukvaru-uppgradering, oftast 10% fel och då pratar vi INNAN bränslevärmaren gått på.

På förra BMWn jag hade tog det två sekunder att fixa. Visade den tex 8 % för lite så knappade man bara in +8 % i justering och tryckte lagra på färddatorn så var allt frid och fröjd. Hur svårt var det, det tog 10 sekunder. Volvo har inte lyckast få dem att visa rätt på flera år.
Finns det inga dolda menyer som man kan använda för att justera färddatorn??
[quote="VolvoB20

På förra BMWn jag hade tog det två sekunder att fixa. Visade den tex 8 % för lite så knappade man bara in +8 % i justering och tryckte lagra på färddatorn så var allt frid och fröjd. Hur svårt var det, det tog 10 sekunder. Volvo har inte lyckast få dem att visa rätt på flera år.[/quote]

Finns det inga dolda menyer som man kan använda för att justera färddatorn??[/quote]

Min nuvarande visar inte heller rätt men det gör å andra sidan inga färddatorer jag testat eller hört mig för om.
Håller dock med dig om att det inte borde vara så svårt att göra en färddator som visar rätt men jag kanske har fel. Själv blir jag lite förbryllad när tankmätaren sjunker snabbare ju närmre tomt man kommer från att första första 10 milen varit cementerad i topp. Kollegan har samma sak på sin 525d men det är inget större problem för någon av oss. Vi vet att bilarna drar 1 liter / mil stadskörning.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 35

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv