- lör 21 nov 2009, 08:36
#344229
Och då har jag både XC och AWD som du inte har så för mig är det fortfarande mer än 30% skillnad.
perhall skrev:Jämförelsen haltar, Jag har kört några långturer (50 mil så där) i Sverige och då landat strax över 0.6 l/m om man håller fartgränserna. Plussar du på 30% för en bensinare hamnar du på 0.78 l/m.VolvoB20 skrev:Kör du den så snålt håller jag med. Min 2WD 2,5T som väger en del mindre drar ca 0,95 under den körning du beskriver (blandad autobahn, toppfart, landsväg och annat). Men här finns ju flera som har MY10 2,4d manuell som ligger på - citat "0,71l/mil till 0,75 l/mil 70% landsväg 90-100km/h samt motorväg 30% 120 km/h ("verklig" förbrukning)" - iofs inte inkörd men min ligger under 0,8 om jag kör så. I 90-100 drar den 0,7-0,75 och i 120 0,85.perhall skrev:Är inte så imponerad av förbrukningen, trodde den skulle vara lägre. 2,4d DRIVe ligger alltså ca 25% under en inte alls snåloptimerad 2,5T. Och tumregeln är ju att diesel ska dra 25-30% mindre än bensin... /PHNu hänger jag inte med alls, jag upplever skillnaden som större än 25-30%. På 600 semestermil lyckads jag rullar runt 2 ton 4-hjulsdriven XC klump på 0.73 l/m i allt från toppfartsprov på autobahn till aplklättring i bergspass på 2500 m.
Men bensinare i samma bil hade jag aldrig tagit mig under 0.95 (+30%). inte en sportmössa att fixa det med min körstil. Så för mig så sänker volvodieseln min förbrukning med mer än 30%.
En (delvis) nyutvecklad diesel med Drive-beteckning etc. borde dra minst 30% mindre än en gammal bensinkonstruktion med liknande effekt... inte 10-20% mindre... /PH
Och då har jag både XC och AWD som du inte har så för mig är det fortfarande mer än 30% skillnad.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.