Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rökmåln
Tjäenare, vart ett tag sen :P

Iaf vintermecket har tagit fart och 16v extraktor grenrör är dithängt.

Nu har jag börjat fundera på vad jag ska ha för avgassystem.

Vill ju ha max prestanda men ändå ett mörkt relativt högt avgasljud.

2,5 eller 3" ?
Org kat eller sportkat ?
Dämpare?

Pussokram.
av Redlös
Sportkat och Simons modellanpassade halvsats i 2,5". Gött ljud, bra svar i motorn och lättmonterat! Anledningen till att man bör lägga till den tusenlappen och köpa satsen istället för att bygga själv av lösa delar är att detta system är avstämt avseende motorkaraktär/oljud för just den motorn och inte minst, det passar. Alltså inget "universal volvosystem". Jag hade ett sånt system på min 940 16v -91 och var mer än nöjd. Dock hade jag original kat och grenrör, så du borde få ut ännu mer glädje ur ett sånt!
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Redlös skrev:Sportkat och Simons modellanpassade halvsats i 2,5". Gött ljud, bra svar i motorn och lättmonterat! Anledningen till att man bör lägga till den tusenlappen och köpa satsen istället för att bygga själv av lösa delar är att detta system är avstämt avseende motorkaraktär/oljud för just den motorn och inte minst, det passar. Alltså inget "universal volvosystem". Jag hade ett sånt system på min 940 16v -91 och var mer än nöjd. Dock hade jag original kat och grenrör, så du borde få ut ännu mer glädje ur ett sånt!
Tackar.
Vet du vart jag kan få tag på halvsatsen till bra pris ?
Hur gör jag med biten framför kat till grenrör? katen blir ju givetvis 2,5 tum rätt igenom mao. Ska jag ha original framför ?
av Redlös
Rökmåln: Jag köpte min sats hos KG-Trimning i S. Sandby, tror inte att nån annan har billigare listpris utan rabatt. Kika på http://www.kgtrimning.com. Skulle tro att du kan sätta katten direkt på kollektorn på extraktorn, ev. en liten bit rör mellan katten och resten. Tänk på att välja en kat med uttag för lambdasonden om inte extraktorröret har detta.
Volvo_Henrik: Systemet du länkar till är samma system som Simons fast rostfritt. Tillverkas på samma ställe. Fast rostfritt har ju fränare ljud!
av Amirv8
3" ska det vara med en bakre ljuddämpare och sport kat hade min kompis på sin volvo 945 jä*** vilket ös det var i den :shock: lät bra också
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Amirv8 skrev:3" ska det vara med en bakre ljuddämpare och sport kat hade min kompis på sin volvo 945 jä*** vilket ös det var i den :shock: lät bra också
Kunde vart turbo också?
Vill ju inte ha kaninmat ur motorn när jag trycker fullt. :P
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Redlös skrev:Rökmåln: Jag köpte min sats hos KG-Trimning i S. Sandby, tror inte att nån annan har billigare listpris utan rabatt. Kika på http://www.kgtrimning.com. Skulle tro att du kan sätta katten direkt på kollektorn på extraktorn, ev. en liten bit rör mellan katten och resten. Tänk på att välja en kat med uttag för lambdasonden om inte extraktorröret har detta.
Volvo_Henrik: Systemet du länkar till är samma system som Simons fast rostfritt. Tillverkas på samma ställe. Fast rostfritt har ju fränare ljud!
Jo det är därifrån jag har extraktorröret :) typ dom enda i sverige som hade ett rör till 16v.
Ska kika närmre med KG :)
av Redlös
Gör det! Bra priser och kunnig och trevlig personal! Och gör dig själv tjästen och bortse från inlägg som rekommenderar 3".. Det resulterar i en orkeslös motor och att det inte går att föra en normal konversation i bilen. Plus att det oftast blir olidligt att åka i baksätet med 3" på en motor utan turbo.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..