Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampe79
#338274
En snabb liten fråga till er som har betydligt mer kunskap än jag har, igår åkter jag ner itll Vi i salem och allt var frid och fröjd, sen när jag skulle starta igen så var bilen lite seg i starten och sen "blöddrar" den och skakar som fasiken mellan 1000 - 2500 varv, känns som motorn hoppar och skuttar.
Vad kan detta bero på? Tänkte på om det är någonting som är värt att laga.
Detta hände tidigare en gång för 2 månader sedan men det försvann när jag startade om bilen men nu har jag
kört 4 5 gånger efteråt och samma sak.

Tacksam för svar

Ambjörn
#338277
ampe79 skrev:En snabb liten fråga till er som har betydligt mer kunskap än jag har, igår åkter jag ner itll Vi i salem och allt var frid och fröjd, sen när jag skulle starta igen så var bilen lite seg i starten och sen "blöddrar" den och skakar som fasiken mellan 1000 - 2500 varv, känns som motorn hoppar och skuttar.
Vad kan detta bero på? Tänkte på om det är någonting som är värt att laga.
Detta hände tidigare en gång för 2 månader sedan men det försvann när jag startade om bilen men nu har jag
kört 4 5 gånger efteråt och samma sak.

Tacksam för svar

Ambjörn
Kan ju vara värt att se över tändsystemets komponenter som alltför många gånger ger upphov till problemet du beskriver.Tillverkades 850 år -98. ?:-/
av ampe79
#339423
Igår när jag körde igen så tändes motor el lampan så jag ska skruva isär fördelarlocket och tändstiften. Ser det sjysst ut är det väll kanske dags att byta tändkablarna.
av ampe79
#343526
Sådär nu har bilen fått stå i en vecka, batteriet var dött så jag tog upp det och laddade. Sen när jag startade bilen gick det knappt men sen så kom den igång.
Motorfels lampan lös inte alls och jag åkte och bytte fördelarlock och "rotor" men det gjode ingen skillnad så nu är det väll bara tändkablarna kvar att byta ut.
Rotorn och fördelarlocket var ifrån biltema så det var skönt att få dom bytta och tändstiften är ca 4 månader gammla och ser bra ut så då lär det vara Tändkablalarna. Tänkte beställa hem nytt ifrån Skruvat.se och sen se hur det blir.
av *pettson*
#343797
ampe79 skrev:Sådär nu har bilen fått stå i en vecka, batteriet var dött så jag tog upp det och laddade. Sen när jag startade bilen gick det knappt men sen så kom den igång.
Motorfels lampan lös inte alls och jag åkte och bytte fördelarlock och "rotor" men det gjode ingen skillnad så nu är det väll bara tändkablarna kvar att byta ut.
Rotorn och fördelarlocket var ifrån biltema så det var skönt att få dom bytta och tändstiften är ca 4 månader gammla och ser bra ut så då lär det vara Tändkablalarna. Tänkte beställa hem nytt ifrån Skruvat.se och sen se hur det blir.
Om det var så att du tänkte flika in att fördelarlocket och rotorn var från biltema och därmed *sämre* så är jag lessen att meddela dej att deras saker är utmärkta till bilen. Dom håller precis lika hög/låg kvalitet som allt annat du kan handla till bilen. Till och med tändkabelsatsen är utmärkt.
av *pettson*
#343861
ampe79 skrev:jaha ok men då får jag åka dit imorn och köpa den då =) Ber om ursäkt men jag har hört att deras tänd delar är värdelösa nämligen =)
Om jag fick en spänn varje gång jag *hört* det. Och samtidigt fått en hundralapp varje gång jag ska byta nån reklamation på detsamma så skulle jag bara bli rik på rykten. Av nån outgrundlig anledning så testas aldrig saker vetenskapligt när rykten ska startas. Om man ska se ned på nån olja så finns ingen mätfakta utan *den blir svart och är blaskig, min mormors mosters kompis karl hade en pv som skar på den oljan..* Samma med tänddelar, bilen bluddrar och går illa efter byte av samtliga komponenter till bosch eller orginal så går bilen bra. Med andra ord var det just det där biltema locket eller för den delen den där rotorn eller biltemas skitstift. (biltemas stift är helt okej, men listan över värmetalen är felaktig på biltema jämfört med fabrikantens rekommendationer. Använd ALLTID fabrikantens rek.
Konstigt nog går ju inte ett boschlock för lite över 500spänn ett dugg bättre när det är sprucket eller har blivit genomslag i det, är det kasst så är det så att säga. Men det nämns liksom inte.
Jag satt o räknade igår faktiskt efter ditt inlägg. Jag har 42 biltemalock ute och cirkulerar i olika bilar och ännu har ingen ringt och klagat. Det som är äldst monterades jan 2008 och det yngsta är bara tre månader gammalt. Samtliga kör med biltemas stift (dock med RÄTT VÄRMETAL), rotor och kablage.
Jag kör även biltemas lock och rotor i min trimmade bil. Jag har dessutom betydligt starkare tändspole i den än orginal, helt utan problems.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]