- tor 19 nov 2009, 13:00
#343442
Priset på en bil är var dom tror att folk är villiga att betala.
Som Volvo V70 för några år sen, prisskillnaden mellan 140 hk och 170 hk var 10000 kr.
Enda skillnaden är chippet till motorstyrningen!
Kostar inte Volvo en krona extra att tillverka den bilen!
Längre tillbaka med 850 så gjorde man en "inropare" med 2 liters motor som man sålde billigare.
Ingen skillnad mellan en 2,0 och en 2,5 mer än lite mindre kolvar.
Samma där den blir inte billigare att tillverka med några millimeter mindre diameter på kolvarna.
Klart dom kan säga att det går åt mindre aluminium till kolvarna, men då lämnar man ju betydligt mer aluminium kvar i cylinderloppen som annars skulle blivit spånor som man kan sälja tillbaka till nåt alu-smältverk!
Tror inte Volvo förlorar på snikmodellen heller.
Tar man sen Turbomodellen så är den rejält mycket dyrare än den billigaste, men jag tvivlar på att merkostnaden beror helt på att den är så mycket dyrare att tillverka.
Klart att det kostar extra med en turbo och annat som större hjul med mera, men ingen ska inbilla mig att det rör sig om mer än kanske 20-25 000 kr i tillverkningskostnad.
Som Volvo V70 för några år sen, prisskillnaden mellan 140 hk och 170 hk var 10000 kr.
Enda skillnaden är chippet till motorstyrningen!
Kostar inte Volvo en krona extra att tillverka den bilen!
Längre tillbaka med 850 så gjorde man en "inropare" med 2 liters motor som man sålde billigare.
Ingen skillnad mellan en 2,0 och en 2,5 mer än lite mindre kolvar.
Samma där den blir inte billigare att tillverka med några millimeter mindre diameter på kolvarna.
Klart dom kan säga att det går åt mindre aluminium till kolvarna, men då lämnar man ju betydligt mer aluminium kvar i cylinderloppen som annars skulle blivit spånor som man kan sälja tillbaka till nåt alu-smältverk!
Tror inte Volvo förlorar på snikmodellen heller.
Tar man sen Turbomodellen så är den rejält mycket dyrare än den billigaste, men jag tvivlar på att merkostnaden beror helt på att den är så mycket dyrare att tillverka.
Klart att det kostar extra med en turbo och annat som större hjul med mera, men ingen ska inbilla mig att det rör sig om mer än kanske 20-25 000 kr i tillverkningskostnad.