NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Priset på en bil är var dom tror att folk är villiga att betala.
Som Volvo V70 för några år sen, prisskillnaden mellan 140 hk och 170 hk var 10000 kr.

Enda skillnaden är chippet till motorstyrningen!
Kostar inte Volvo en krona extra att tillverka den bilen!

Längre tillbaka med 850 så gjorde man en "inropare" med 2 liters motor som man sålde billigare.
Ingen skillnad mellan en 2,0 och en 2,5 mer än lite mindre kolvar.
Samma där den blir inte billigare att tillverka med några millimeter mindre diameter på kolvarna.

Klart dom kan säga att det går åt mindre aluminium till kolvarna, men då lämnar man ju betydligt mer aluminium kvar i cylinderloppen som annars skulle blivit spånor som man kan sälja tillbaka till nåt alu-smältverk!

Tror inte Volvo förlorar på snikmodellen heller.

Tar man sen Turbomodellen så är den rejält mycket dyrare än den billigaste, men jag tvivlar på att merkostnaden beror helt på att den är så mycket dyrare att tillverka.
Klart att det kostar extra med en turbo och annat som större hjul med mera, men ingen ska inbilla mig att det rör sig om mer än kanske 20-25 000 kr i tillverkningskostnad.
av Lövet
Som sagts flera gånger nu så har prissättning ingenting med tillverkningskostnad att göra, utan vad marknaden är beredd att betala för bilen. Inget konstigt med det.

Gillar du inte det så får du väl köpa Ford istället? Sannolikt bara marginellt lägre tillverkningskostnad men betydligt lägre utpris eftersom marknaden inte värderar Fordbilar lika högt.
Man räknar även in att en starkare motor sannolikt orsakar en högre garantikostnad, nej inte alla förare/ bilar, men i genomsnitt.
Detta innebär att man har räknat fram att en 170hk V70 i GENOMSNITT kommer köras NGT hårdare, slitas NGT mer och därmed även orsaka en NGT större garantikostnad per bil.
Detta tas ochså med i beräkningen när det gäller utpriset.
Sen de omtalade 2.0 liters motorerna, antas orsaka MINDRE garantikostnader, eftersom de är svagare, de troligen körs lugnare, av mer mogna förare osv.
Sen är det ju "fräckare" med 170 hk, och där har vi förstås ytterligare ett par tusen...
/greenbay
Användarvisningsbild
av SvenB
Var den 2 litersmotorn 5 cyl?
av Lövet
Till 850/S+V 70 så var den det, ja.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack!
av indigo
andreas_lofgren skrev:Som sagts flera gånger nu så har prissättning ingenting med tillverkningskostnad att göra, utan vad marknaden är beredd att betala för bilen. Inget konstigt med det.

Gillar du inte det så får du väl köpa Ford istället? Sannolikt bara marginellt lägre tillverkningskostnad men betydligt lägre utpris eftersom marknaden inte värderar Fordbilar lika högt.
Antagligen är det så, och 1.8F har förmodligen sålt som smör så det kanske går att pressa ut lite till. Men jag hävdar nog fortfarande att det är en pris höjning utan att man får direkt mer för pengarna.

Men jag antar att ämnet är avhandlat. Ingen visste varför mer än spekulationer.
av Lövet
indigo skrev: Men jag hävdar nog fortfarande att det är en pris höjning utan att man får direkt mer för pengarna.
Det är ju din syn på saken. Själv ser jag en väsentligt stor anledning att betala extra för 2,0F istället för 1,8F och det är att 1,8F är alldeles för slö.
av indigo
andreas_lofgren skrev: Det är ju din syn på saken. Själv ser jag en väsentligt stor anledning att betala extra för 2,0F istället för 1,8F och det är att 1,8F är alldeles för slö.
Jag får helt enkelt ta mig ut till den lokala handlaren om någon vecka då dom skulle få in 2.0F och se om jag ändrar uppfattning :D
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]