Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kikat lite och dessvärre ut som jag ej kan andvända detta instrument. Så vad gör man om man har Fenix? Köper ny bil eller mätinstrument för 6500:-

Nån som har tips OBD2 kabel och nåt bra dataprogram? Troligtvis inte Vol-fcr då?
=)
sidhabo skrev:
ketto skrev:ploppar upp nåt att man ska göra en egen felkodsläsare me hjälp av diod och knapptryckningar!
Finns info i Informationstråden, längst upp i forum, om hur man enkelt "bygger" läsare med en diod och en tryck-knapp.

Har du lust att länka vet ej om jag hittade rättt- Mvh Janne
sidhabo skrev:
ketto skrev:ploppar upp nåt att man ska göra en egen felkodsläsare me hjälp av diod och knapptryckningar!
Finns info i Informationstråden, längst upp i forum, om hur man enkelt "bygger" läsare med en diod och en tryck-knapp.
Kom på att jag har gjort en själv förra året! :mrgreen: Tog ett OBDI uttag och fixade i ordning! De funkade faktiskt!
Ringde volvo fick pris på 284:- för felkodsutläsnig. Ska låta dom göra detta på måndag för den här gången. Då man är stort behov av en fungerande bil. Men fortsätter jakten på en läsare/ program.

Ska även tillverka en diodtestare vilket fler rekomenderar, har sökt lite på detta men kommer inte fram till så jättemkt. Har förstått på ett ungefär hur man bygger denna
men, finns det nån guide för bygget med bilder? När man väl har byggt den måste man ju veta i vilka stift man ska peta ner tåtarna i och vad man mäter i resp hål, blinkningar mm så man går och kortsluter =)
JanneH skrev:Ringde volvo fick pris på 284:- för felkodsutläsnig. Ska låta dom göra detta på måndag för den här gången. Då man är stort behov av en fungerande bil. Men fortsätter jakten på en läsare/ program.

Ska även tillverka en diodtestare vilket fler rekomenderar, har sökt lite på detta men kommer inte fram till så jättemkt. Har förstått på ett ungefär hur man bygger denna
men, finns det nån guide för bygget med bilder? När man väl har byggt den måste man ju veta i vilka stift man ska peta ner tåtarna i och vad man mäter i resp hål, blinkningar mm så man går och kortsluter =)
ska fixa bilder på min! Har den i garaget, ska leta på guiden me, vilka stift som används till vad! :-)-)
Ovansida på OBDI enheten! Sitter från -92-95 på Volvo 850

Med denna enhet kan du läsa av felkoder på motorn och farthållare! Kanske ECC med! Bara testa sig fram!

Klicka på bilderna för större upplösning!

Bild

Undersida
Bild

Bild

Jord till vänster, + till höger, den i mitten sticker man i stiftet där du vill läsa av felkoder!

stift 5 på OBDII uttaget i din bil är jord!(övre raden) Stift 16(längst ner till höger om ja minns rätt) är +

Hittar inte på guiden just nu, vet att den finns på nätet, men var? :lol:
JanneH skrev:Snyggt!

Ett par frågor bara, är det runda svarta en trycknapp? Är det en 12v diod?
jepp, de runda svarta trycker man och dioden blinkar!
Du behöver bara löda dit längre kablar, sen är de bara att köra på!

Ska kolla i garaget igen senare efter papprena om vilka stift som går vart!

Förresten, jag tror även att något[…]

Som sista kronverket på inredningen så[…]

En PST sa att paketet sitter med sträckbultar[…]

• Rekommenderas att: • först &ari[…]