Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Helt plötsligt utan förvarning började min 944 -92 B230F misstända på tomgång och i låga hastigheter. Varvar jag upp motorn eller kör i högre hastigheter än 30-50 km/h går motorn ok. I korsningar mm vid låg hastighet misständer den igen. Känns som om den går på 3 cylindrar. Misstänker lambdan eller lmm. Till saken hör - erkänner det motvilligt och skäms obeskrivligt - att jag inte bytt tändstift på 6-8 år (ca: 800 mil). T-stiften är NGK men det ursäktar inte frånvaron av t-stiftbyte (och att frugan har bilen). Tändkablar aldrig bytta. Tror dock inte det beror på t-stift eller t-kablar (ämnar dock att byta det nämnda), eftersom felet uppstod plötsligt från en start till en annan. Är medveten om att jag kommer att bli förhånad och bespottad för t-stiften. Vad tror ni? Kan någon hjälpa? Tacksam för alla tips. Själv lägger jag en slant på lmm ...
av Yaniz
Besvarar mitt inlägg/ fråga själv. Kan vara till hjälp för någon i framtiden. Kollade allt från t-stift, t-kablar, tjuvluft vid insug, lmm, lambdan etc. men löste problemet genom att ta ut säkring nr 1 i fem min och tog av minuskabeln från batteriet i ca: en timme. På med kabeln igen, startar motorn och den går som en klocka ... Kan knappt tro att det är sant.
av Yaniz
Naturligtvis skall det vara 8000 mil (sista nollan föll bort i hastigheten).

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]