emwtur skrev:jag skulle vara lite nervös för att göra sånt :)
hur är det med värmeutvidgningen på rostfritt kontra materialet i oket ?
Jag vill INTE ha ok där kolven fastnar om det blir -30 grader eller speciellt inte om jag gör en lång tvärnit på motorvägen.
emwtur
Inga bekymmer har koll på vilka toleranser det rör sig om

-)
FXWG skrev:Jaha och stommen är gjord i det rostfria materialet..... Gjutjärn? Vilket är en oädlare metall så nu kommer inte kolven att rosta utan ok-stommen..Hallå, lite baskunskaper i hur olika material förhåller sig till varandra hade kanske inte varit så dumt att ha innan man ger sig på nya uppfinningar. Förvisso tycker jag att din innovativa ådra är värd beröm men????????? :roll:
Materialets egenskaper har jag på

-)
Sparkz skrev:Sett från värmeutvidgningssynpunkt (långt ord) så finns det kolvspel "så sparvarna flyger igenom", inga problem.
Det finns ok med rostfria kolvar, och dom klarar sig. Och aluminiumok med stålkolvar. Det är ett sätt att rädda ett ok till priset av en repsats och lite tid, kolvar finns ju inte att köpa. Helt på min linje.
-)
Jag tror detta kommer funka bra, gick att polera upp en ruskigt fin yta vilket lär skona packningarna

De oken som säljs med stålkolvar har ju inte speciellt bra ytfinhet :???:
Cicaro skrev:Hm, jag tror man har blivit skadad av fb när man börjar leta efter gillaknappen :D
Ser snyggt ut, blir intressant att höra funktionen av slutresultatet(vore skoj att höra bromsvärden när det rullat genom svensk bilknackning) 
Tyvärr ingen besiktning förens mitten av sommarn men tror inte det kommer bli några större bekymmer :D
Har svarvat kolvar tidigare, dock aldrig i rostfritt utan i vanligt stål (kan det varit 2172??) Osäker men det har inte varit åt mig själv men jag har inte fått höra annat än att det fungerat men vitsen med rostfritt är att de ska bli mer underhållsfria och med låååång hållbarhet