Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skulle starta bilen en dag men den ville bara klicka. Har pratat med lite folk som säger att det är startmotorn vilket jag är helt med på. Saken är den att jag nyss köpte bilen, en volvo -88 760 med V6 motor i, och jag kan för allt i världen inte hitta startmotorn, då jag även har lite svårt att komma under bilen. Kan någon förklara ungefär vart jag hittar den?
Snälla behöver hjälp då jag som sagt inte kommer under riktigt och framför allt om den verkligen sitter undertill så jag inte ordnar draghjälp till en hiss.

Tack på förhand!
Strömen verkar gå runt bra, och batteriet är det kräm i, när jag vrider nyckeln så bara klickar det nämligen.
När jag inte hittade något på vänster sida så tittade jag på höger och tror att jag hittade den vid motorn bakom generatorn?? Är inte 100, så himla svårt att komma åt att se, men det såg ut som startmotorn iallafall. Läste Haynes boken och fick också för mig att den skulle sitta på vänster sida. Men det verkar otroligt svårt att komma åt underifrån också så som sagt är det ju inte säkert att det är startmotorn jag hittat.

Tack för ditt svar Gelis! Men det kan ju inte vara halvt omöjligt för en svensson att få loss startmotorn tycker jag. =)
Kolla motorns jordning innan du börjar operera med startmotorn.

Ta en startkabel från batteriets minus och jorda direkt i blocket.
henriksvolvo855 skrev:Hej!

Skulle starta bilen en dag men den ville bara klicka. Har pratat med lite folk som säger att det är startmotorn vilket jag är helt med på. Saken är den att jag nyss köpte bilen, en volvo -88 760 med V6 motor i, och jag kan för allt i världen inte hitta startmotorn, då jag även har lite svårt att komma under bilen. Kan någon förklara ungefär vart jag hittar den?
Snälla behöver hjälp då jag som sagt inte kommer under riktigt och framför allt om den verkligen sitter undertill så jag inte ordnar draghjälp till en hiss.

Tack på förhand!

Detta är en gammal tråd, men tänkte skriva eftersom jag sj bytt startmotorn på min 760 GLE utan problem.

Startmotorn sitter på höger sida av motorn under hö grenrör bakom generatorn i bilens färdriktning.
För att byta startmotorn behöver man lossa drivrem för AC kompressor och drivremmarna för generatorn.
För enklaren åtkomlighet demontera viskofläkt och fläktkåpan först hissa upp framvagnen på pallbockar så man både kan meka från ovan och undersidan( man behöver komma till att mekan bakom motorbalken) och givetvis kopplas batteriet bort.
Sedan får man demontera generatorn och lyfta bort den.
Startmotorn är en rejäl klump som har ett extra fäste monterad längst fram, detta tar man bort.
Sedan lossar man kablarna för startmotorn. Bultarna som håller startmotorn i bakkant får man lossa bakifrån på motorn, man kommer till dem ovan motorbalken.
När de är lossade är den bara å ta ut startmotorn framåt.
Den nya Bosch startmotorn jag köpte till min va hälften så stor som den gamle så när man montera den behövs inte främre startmotorfäste användas mer.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]