- ons 11 nov 2009, 00:33
#340439
Har nyligen köpt en V40 -01'a. Är nu dags för bromsbyte runtom, och började bak för där var det riktigt illa.
Så till problemet, kolven i oket vänster bak verkar vara ett rent helvete att få in. Har brytit, tvingat och skruvat. Allt utan resultat! Skruva är i stort sett omöjligt, kolven rör inte på sig varken medurs eller moturs. Har testat att trycka ut kolven lite försiktigt med bromspedalen, och utåt kommer den utan problem vilket tyder på att det inte borde vara fastrostat. Dock har jag reflekterat över att packningen har halkat ur sitt läge och sitter inte runt kolven/cylindern som den borde vilket i mina ögon är en varning för att det kommit in skit.
Har inte arbetet med specialverktyg som finns för att skruva kolven, har kört med rörtång/polygrip och det känns som att jag fått riktigt bra grepp. Så frågan är ändå om jag skulle ragga tag i ett specialverktyg så jag får kraft via ett dragskaft med oket fastskruvat! När jag kör med tänger kommer jag ju inte åt att skruva med oket fastskruvat i navet utan måste ha det löst vilket gör det lite bökigt att få kraft på rätt sätt.
Finns det någon utförlig förklaring för hur man ska gå tillväga? Så jag får en blick i om jag själv gör något fel, eller om det är så enkelt att oket har kärvat ihop och måste renoveras/bytas.
All hjälp mottages varmt! Tack på förhand/ Pontus
Så till problemet, kolven i oket vänster bak verkar vara ett rent helvete att få in. Har brytit, tvingat och skruvat. Allt utan resultat! Skruva är i stort sett omöjligt, kolven rör inte på sig varken medurs eller moturs. Har testat att trycka ut kolven lite försiktigt med bromspedalen, och utåt kommer den utan problem vilket tyder på att det inte borde vara fastrostat. Dock har jag reflekterat över att packningen har halkat ur sitt läge och sitter inte runt kolven/cylindern som den borde vilket i mina ögon är en varning för att det kommit in skit.
Har inte arbetet med specialverktyg som finns för att skruva kolven, har kört med rörtång/polygrip och det känns som att jag fått riktigt bra grepp. Så frågan är ändå om jag skulle ragga tag i ett specialverktyg så jag får kraft via ett dragskaft med oket fastskruvat! När jag kör med tänger kommer jag ju inte åt att skruva med oket fastskruvat i navet utan måste ha det löst vilket gör det lite bökigt att få kraft på rätt sätt.
Finns det någon utförlig förklaring för hur man ska gå tillväga? Så jag får en blick i om jag själv gör något fel, eller om det är så enkelt att oket har kärvat ihop och måste renoveras/bytas.
All hjälp mottages varmt! Tack på förhand/ Pontus
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)