Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lage
Sparkz skrev:Kammen är en kugg före, och det är det "farliga" hållet om man ska ha den fel. Det är när insugsventilen börjar öppna och kolven är på väg upp det kan slå i. Men dom här motorerna ska väl klara sig...
EDIT: Det har hänt att remskivan på vevaxeln har vridit sig i gummit, så kolla märkningen på själva kamdrevet bakom remskivan.

Tändkablarna sitter rätt.

Lossa returen bak på tryckregulatorn och sätt på en slang där som går ner i en dunk. Kommer det bränsle där när du försöker starta finns det bränsletryck så det räcker. (Det är väldigt ovanligt att regulatorn går sönder.)
Befinner mig 35 mil från bilen nu så det blir fortsättning till jul, men att kolla tryckregulatorn borde han fixa om vi kan hitta den, jag vet inte hur den ser ut eller vart den sitter, farsan har Haynes så han skulle leta efter den där.
kaffe_koppen skrev:Intressant är hur mycket kompression det finns. Går bilen på startgas?
Vi inte verktyg för att kolla kompression, den gick inte igång på startgas.

Kan också tillägga att bränslereläet fungerade. När man tog av höljet och satte tillbaks reläet och slog på tändningen så slog båda brytarna till. http://www.box.net/shared/6azy5h861u
Senast redigerad av 1 lage, redigerad totalt 0 gånger.
Hm, även om förpumpen är kass så kanske det inte är orsaken till att den inte startar nu ....
Min 740 startade och gick ok även utan förpumpen. Bara att huvudpumpen morrande.
Bästa sättet att kolla är som Sparkz säger i sitt inlägg ovan.
Får du soppa i returen så är det inte förpumpen som är huvudproblemet.
lage skrev: Befinner mig 35 mil från bilen nu så det blir fortsättning till jul, men att kolla tryckregulatorn borde han fixa om vi kan hitta den, jag vet inte hur den ser ut eller vart den sitter, farsan har Haynes så han skulle leta efter den där.
Den hittar han nog lätt. Rund "plåtburk" ovanför insuget. Framkant av motorn. Soppaslang in, och en retur. Plus en vakumslang har jag för mig.
av lage
sidhabo skrev:
lage skrev: Befinner mig 35 mil från bilen nu så det blir fortsättning till jul, men att kolla tryckregulatorn borde han fixa om vi kan hitta den, jag vet inte hur den ser ut eller vart den sitter, farsan har Haynes så han skulle leta efter den där.
Den hittar han nog lätt. Rund "plåtburk" ovanför insuget. Framkant av motorn. Soppaslang in, och en retur. Plus en vakumslang har jag för mig.
TACK! :D
av lage
sidhabo skrev: Den hittar han nog lätt. Rund "plåtburk" ovanför insuget. Framkant av motorn. Soppaslang in, och en retur. Plus en vakumslang har jag för mig.
Snart dags att ta tag i bilen igen!
Uppdatering: Det kommer bensin i returen från tryckregulatorn nu och nu har även stiften blivit blöta, vilket de inte blev tidigare så en upptankning av bilen gjorde susen. Förpumpen är trasig, men inte anledningen till att den inte startar nu iaf.

Angående tändningen så när jag testade den så kom det gnista, men den var tydligen inte så stark för när mina pappa skulle testa startade mamma bilen när han höll i stiftet och det kändes inte alls så det är något fel där. Inga felkoder.

En vän har hjälp min far och felsöka bilen innan jag tog vid och när jag frågade exakt vad de hade gjort visade det sig att de hade tagit bort styrboxen också för att kolla den (som sitter på vänstersida vid förarsätet) och sedan satt tillbaka den. Jag frågade om de hade tagit bort batteriet men de visste han inte. De är väl väldigt känsliga för överspänningar, kan det vara styrboxen som gått? Borde det inte bli någon felkod då?
Denna styrbox styr bränslet och du har ju bränsle fram till spridarna...

Bilen startar inte på startgas nämnde du i en tidigare tråd, gäller det fortfarnade??? Stiften blir ju blöta så koncentrera dig på tändningen, har du kontrollerat/mätt upp svänghjulsgivare, tändmodul osv?? Sök på forumet om ditt problem och se om du hittar nått läsvärt :-)-)
av lage
Vovlo_Henrik skrev:Denna styrbox styr bränslet och du har ju bränsle fram till spridarna...

Bilen startar inte på startgas nämnde du i en tidigare tråd, gäller det fortfarnade??? Stiften blir ju blöta så koncentrera dig på tändningen, har du kontrollerat/mätt upp svänghjulsgivare, tändmodul osv?? Sök på forumet om ditt problem och se om du hittar nått läsvärt :-)-)

Tändmodul, fungerar & tändspole, kabel från tändspole och impulsgivare är bytt, fördelaren ser bra ut, jag har felsökt allt jag kan komma på och sökt som en tok på forumet men hittar inget.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]