Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fick tipset att testa med tryckluft för att kolla om oljeavskiljaren är öppen för återcirkulation genom att lossa slangen från avskiljaren vid anslutningen till flamspärren och blåsa in där. Men det finns ju två håll luften kan ta vägen?!

Genom hålet i överkant baksida av avskiljaren som är till för att leda gaserna in i avskiljaren

genom hålet i botten av avskiljaren där oljan ska gå tillbaka in i motorn.

Om man nu öppnar oljepåfyllningslocket och blåset in i avskiljaren och kollar efter bubbel - har man då bevisat att det är öppet genom avskiljaren?? Luften kan väl lika gärna passera in i motorn i det övre bakre hålet, det för gas ut? Saknar insikt om huruvida det kan vara tryckskillnad mellan det övre och undre hålet i blocket och om de två leder till separata volymer -eller är det bara så att de två hålen är under och över oljans yta? för mig förefaller det som om luften skulle ta vägen tillbaka in i motorn via gas ut hålet och sedan möjligen bubbla ned genom oljan och upp till toppen och det öppna locket. detta såvida inte oljepåfyllningshålet kommunicerar direkt med gas ut hålet. fast gas ut hålet verkar ju faktiskt sitta för lågt för det.

Hur fixas det så att gas både från vevhuset och ventilhuset återcirkuleras? Googlar man på ventilhusventilation för volvo hittar man inget medan det är megaproblem för Saab.

På min bil ligger locket still om jag öppnar det men låter det ligga kvar så något stort övertryck är det inte - under tomgång i alla fall. Lossar jag slangen till flamfällan kommer gaser och oljedimma ut men utan något stort tryck.

Det finns inget vitt klägg i slangen från avskiljaren till flamspärren men det innebär ju inte att oljeavskiljaren nödvändigtvis är ren och att olja kan cirkulera tillbaks.
Helt säker på att det är rent neråt kan du inte vara utan att ta loss den och göra rent. Men du vet iaf att det är öppet för vevhusgaserna så det kan inte bli tryck i motorn. Om det skulle vara tätt i botten så fylls oljefällan och det kommer en massa olja genom ventilationen som ger svartrök. Så om det är flöde igenom och inga större mängder olja i slangarna så är det iaf ingen panik med att ta isär det.

Man brukar känna att locket sugs fast lite granna på tomgång. När spjället är stängt går största delen av gaserna genom den klena slangen, så se till att den är ren.
Har beställt oljefälla via classical parts. På en märkesverkstad här i Belgien sade de att fällan för 6304FS inte går att få tag i (artikelnummer 6842597), inte heller hos classical parts men när jag ringde själv så fanns den.

Däremot går det inte att hitta utbytes vakuumslang från flamfällan ned till insuget, inte heller gummikopplingarna för slangen. Ersatte med 4/6 genomskinlig plastslang. Den kanske inte håller så länge men kostar inget och så ser man vad som passerar (en mycket liten mängd olja som dras utmed väggen med gasströmmen). Vid behov får man väl byta till bränsleslang men sådan går på uttagen lite för lätt, knöligt komma åt för att dra slangklämmor.

Sedan jag blåst ur flamfällan, som inte var täppt, och bytt ut vakuumslangen så är det sug i vevhuset även på tomgång som det ska. Lyfte oljepåfyllningslocket och lade handflatan på mynningen, man känner ett lätt sug.

Testade passagen i slangen från insug till bränsletrycksregulatorn. Passage finns men inte som motsvarar slangens innerdiameter. Så den kan tydligen kladda igen också.
tack för tipset, fick slang från volvo. Flamspärren hade vare sig vovlo eller classical parts men den finns här:

http://www.swedishautoparts.com/960/vol ... AP+BUSHING
Det står 1992-97 men den ser lika dan ut som på min 91-a.

Nu behövde jag inte byta för min var inte igensatt, gjorde rent.

Här verkar oljeavskiljaren vara samma som på 91 års modell, bilden stämmer för B6304FS motorn och alla delarna ser lika ut, Volvo och Classical parts kan inte leverera en oljeavskiljare 6842597, här finns i lager à 99 USD.

http://www.fcpgroton.com/product-exec/p ... gory_id/10
Slangen 976734 kunde de inte heller levera, det blev svart 946233 istället. den finns inte med på motorbilderna. Fann detta på volvospeed.com

"the volvo parts program indicates 946233 is part of the windshield washer piping that runs the full length of the body"

Osäkert om den är oljebeständig. Men det är ju lätt att hålla koll på de här slangarna sedan man en gång blivit varse dem´.
Spolarslang är inte oljebeständig, den brukar hålla nåt år till vevhusventilationen, sen är den bara deg. Men numret känner jag inte igen, spolarslangen vi har på jobbet slutar på 931. (Hmm... 949931? ??:-/ )
Priset skiljer rejält, den oljebeständiga ligger närmare 100:-/m, vanlig spolarslang mycket billigare.
Det är det numret jag angav. Jag föredrar genomskinlig slang om jag så ska byta den var tredje månad så att jag ser att det funkar. Tycker det är ynkligt att två märkesverkstäder som haft hand om bilen,tjugo år i Sverige och tio år i Belgien, inte kollar att vevhusventilationen fungerar. De kunde ju sagt pip till kunden att en koll var lämplig. Framför allt då att slangarna är öppna och att det inte finns vakuumläckor. Lika j-a soppigt som bankers förmögenhetsförvaltning... Kommer det order uppifrån om minskad insats?

När det börjar dyka upp problem som PNP-väljare, vevhusventilation och smuts i insuget vid spjället slocknar intresset fast det egentligen är lätta grejor att fixa. Hoppar dom att bilen ska rasa fast kunden kommer som en klocka för bromskoll, oljebyte och byte av kamaxelrem?

Så - nu har jag gnällt och är jag glad igen.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]