Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#342330
850 GLT -92.Första gången jag stötte på problemet var för ca ett år sedan och det hade regnat kraftigt denna dag och bilens automalåda betedde sig allmänt egendomligt de första fem minuterna efter start där den dog vid valet av D (drive) läget på automatlådan.Problemet försvann men dök nu upp igen en dag vid samma kraftiga regnande där jag vid parkering skiftade till R (reverse) läget och sedan tillbaka till D (drive) när bilens motor dog.Dåligt med tid utanför arbetet kollade jag ändå upp vad problemet kunde bero på när jag startade om men bilen dog tre till fyra gånger när jag valde D (drive) läget men inte i något av de övriga lägena.Förbryllad och i tron att om det kanske inte är ett reläfel fick jag för mig att slutet för kärran kanske närmat sig och kvarvarande körning skulle få ske med läge 3 på automatlådan för gott när bilen efter några timmar nu återigen går klockrent på D ( drive) läget utan minsta motorstop.Inga övriga problem med bilens växlingar där lådan är regelbundet servad angående oljan med rätt mängd olja samt helt okey till färgen.
Reläfel eller blivande folkrace bil ?:-/ :D .
#342354
Nä , bortsett från att den är besiktigad och skattad så har där inte varit några större fel :D .Har ingen felkodsläsare och noll kunskap om de blinkande signalerna i motorrummet när jag tillhör den skaran som fortfarande letar fel efter givna mönster :roll:.
#342398
RoadRunner1 skrev:Har ingen felkodsläsare och noll kunskap om de blinkande signalerna i motorrummet när jag tillhör den skaran som fortfarande letar fel efter givna mönster :roll:.
Ja det är ju helt upp till dig förstås. I det här fallet tycker jag du skulle tjäna på att lägga några minuter på att läsa tråden om felkoder och kolla upp det. Du behöver bara pekfinger och ögon att se med .... :|
Du kan dessutom köra en testsekvens via felkodsläsaren, som känner av att lägesgivaren för spaken ger rätt signal för varje läge ....
#342462
Ja ja , jag får väl anpassa mig som alla andra och studera dessa felkoder förr eller senare.Verkar vara lättare på S70 bilarna vi har här hemma när man kan pilla ner skiten i en kontakt inne i bilen och få upp koderna via en bildskärm.STORT TACK för hjälpen och ha en bra dag. :D
#342558
Om du kommer loss med felkoder kan du testa lägesgivaren enl. nedan:

Du kan köra ett testprogram: Sätt kabeln i A1 som när du läser felkoder, men tryck tre ggr på knappen. Nu ska du höra fyra olika magnetventiler klicka i lådan. Lysdioden blinkar i takt med klicken.

Växellägesgivaren sitter på lådan, under armen som vajern från spaken sitter på. Folk har pillat isär och putsat upp kontakterna i den med lyckat resultat. En ny kostar nån tusenlapp. Inte helt ovanligt att det blir glapp i den.
Går också att testa: Tryck TVÅ ggr på knappen --> lysdioden blinkar snabbt. Flytta spaken mellan lägena. (enklast med en medhjälpare här) Styrenheten svarar med blinkkoder:
144: R-läge OK
214: D -"-
224: 3 -"-
234: L -"-
241: N -"-
242: P -"-

Programväljaren:
243: Odefinierat läge

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]