Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lage
Lesjö skrev:Oj då! Jag har glömt.
Ta bort batteriet ett par minuter. Kan hjälpa. Själv gjorde jag det flera gånger innan jag förstod att reläet fick lödas om. Men jag skriver en gång till - byt bränslereläet eller löd om det.
Reläet blir väldigt varmt.
Fisst är det så att du bara har en pump i tanken? Jag minns inte riktigt vilket år det ändrades.
Spelar kanske inte har någon betydelse i detta fall.
Nä det är en pump under stolen och en i tanken. Ska be min far koppla ur batteriet ett par minuter och ta ut reläet och så får hans vän elektrikern löda om det :)

Jag kommer att hålla er postade om hur det går!
Du verkar ju ha en huvudpump för bränslet under förarsätet ... väl ?
Då har du också en bränslepump i tanken, förpumpen.
Lyssna med en slang ner i tankröret, när någon vevar runt motorn. Då ska du höra pumpen i tanken snurra. Om den är kass kan det stämma bra med felsymtomen.
Huvudpumpen får jobba för mycket och låter illa.
Blir värre ju mindre soppa du har i tanken.
Min 740 gick bra att köra tills jag hade ca 10-20 liter kvar i tanken.
Så ett enkelt prov är att fylla tanken full :)
av lage
sidhabo skrev:Du verkar ju ha en huvudpump för bränslet under förarsätet ... väl ?
Då har du också en bränslepump i tanken, förpumpen.
Lyssna med en slang ner i tankröret, när någon vevar runt motorn. Då ska du höra pumpen i tanken snurra. Om den är kass kan det stämma bra med felsymtomen.
Huvudpumpen får jobba för mycket och låter illa.
Blir värre ju mindre soppa du har i tanken.
Min 740 gick bra att köra tills jag hade ca 10-20 liter kvar i tanken.
Så ett enkelt prov är att fylla tanken full :)
Ja jag tror det är två pumpar, det är definitivt en under sätet. Bad min far testa och det hörs ingenting från tanken förutom lite skvalp. Så det blir att fylla upp tanken och testa.
lage skrev:
Ja jag tror det är två pumpar, det är definitivt en under sätet. Bad min far testa och det hörs ingenting från tanken förutom lite skvalp. Så det blir att fylla upp tanken och testa.
Men han lyssnade när motorn gick runt ? Det räcker inte med att slå på tändningen ...
Här är guiden för att byta förpump i 740. Borde vara ganska lika för 940n.
http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Annars klarade jag mig ett halvår på att köra med minst halv tank :)
Lite småbökigt att byta förpumpen.
Kolla manualen om hur man testar spänningen/jordningen till pumpen innan du byter.
Sladdar och färger på 940n är nog inte helt samma som för 740n .....
Men det kan du kolla med elschemat för din bil.
Detta är nog det som gäller för 940. Om du tar loss kontakten från pumpen i tanken så är den rosa sladden den som ska ha 12 V matning från säkring 11. Den bruna skall gå till jord.
Om du motståndsmäter mellan rosa och brun ska du INTE ha avbrott. I så fall är pumpen helt säkert kass. Jag hade 30 ohm där när jag bytt till ny pump.
av Lesjö
Under sätet finns två handgranater om det finns två pumpar i 91:an.
Alltså pump och filtret. Finns där även en pump en högtryckspump under sätet så har det en kabelanslutning som är lite vansklig. Kolla denna (rundstiftare). Den fick jag klämma om för hustrun fick gå hem en gång. Det var 88:an. Finns det verkligen två pumpar så går vanligen högtryckspumpen även om förpumpen inte fungerar. Men då väsnas högtryckspumpen rejält. Det är inte säkert att pumpen då orkar när tanken är under halvtank. Viktigast är att högtryckspumpen måste testas. Antingen undertill eller om högtryckaren sitter i tanken. Kamremmen ligger en kugg fel såg jag nu, men den startar ändå, men ger inte full effekt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kammen är en kugg före, och det är det "farliga" hållet om man ska ha den fel. Det är när insugsventilen börjar öppna och kolven är på väg upp det kan slå i. Men dom här motorerna ska väl klara sig...
EDIT: Det har hänt att remskivan på vevaxeln har vridit sig i gummit, så kolla märkningen på själva kamdrevet bakom remskivan.

Tändkablarna sitter rätt.

Lossa returen bak på tryckregulatorn och sätt på en slang där som går ner i en dunk. Kommer det bränsle där när du försöker starta finns det bränsletryck så det räcker. (Det är väldigt ovanligt att regulatorn går sönder.)
av lage
sidhabo skrev: Men han lyssnade när motorn gick runt ? Det räcker inte med att slå på tändningen ...
Här är guiden för att byta förpump i 740. Borde vara ganska lika för 940n.
http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Annars klarade jag mig ett halvår på att köra med minst halv tank :)
Lite småbökigt att byta förpumpen.
Japp han lyssnade när motorn gick runt. Han öppnade även upp inspektionsluckan i bagaget för att titta och lyssna och det var helt tyst när motorn gick runt. Förövrigt det såg likadant ut som bild 5 på sidan 7 i din bifogade pdf.

Efter att ha fyllt på bensin till halv tank fick han ett helt annat ljud i den främre pumpen (betydligt tystare), men bilen är fortfarande död.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]