Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lage
Hej!

Jag försöker hjälpa min pappa att få igång hans bil. Det är en 940 -91 med B230FB motor. Han var ute och körde när den plötsligt dog och det är inte ett liv i den sen dess. Har sökt på forumet och sett massa tips som jag testat, men nu hittar jag inget mer.

* Det första jag gjorde var att kolla felkoder i hål 2 och 6 resultatet är 1-1-1.

* Testade även att köra diagnostest av spridarna genom att sätta diagnostestkabeln i hål 2 och hålla in knappen i 3 sek, men ingenting hände?

* Tog bort spridarereläet och det såg fint ut, satte tillbaka det utan skyddskåpa och när jag satte på tändningen slog brytaren till, se bild http://www.box.net/shared/4uno3mstmt

* Har mätt på alla spridarna med kontrolllampa och kört på starten och då lyser lampan så de får ström i alla fall, men jag vet inte om de fungerar som de ska, kan man testa dem på något annat sätt?

* Det kommer bränsle fram, har knappt en kvarts tank kvar.

* Det är gnista från alla stiften

* Har kollat bränslereläet och det verkar vara helt, när jag tar bort det hör jag inte bränslepumpen gå igång, vilket den gör annars, dessutom såg lödningarna fina ut.

* Kollat jordning genom att koppla en startkabel från batteriets minuspol till en av bultarna på fjäderbenet.

* Slutligen sa alla jag pratat med att det måste vara impulsgivaren och den såg inte helt frisk ut så jag köpte en ny och bytte den men ingenting hände så nu har jag slut på ideer.

Någon som har något mer tips?
av Lesjö
Börja med exakt vad som hände. Kanske även strax före. Och sedan efter.
Kör med startkabel (-) mot batteriet till motorblocket.
Kamremmen i rätt läge?
Tändspolen?
Fördelarlocket?
Tändspolen från tändkabeln ?
Hur ser stiften ut?
Blöta?
Bränslereläet är ett vanligt fel. Kolla en gång till. (Bakom askkoppen). Löda om reläet alltid. Syns inte alltid.
I värsta fall kan ju pumpen gett av.
av lage
Ok nu har jag kollat det du nämnde! Kan även nämna att jag det är fler som har varit på bilen och felsökt eftersom jag bor 35 mil från mina föräldrar. Bland annat fick jag nyss reda på att de har ändrat på kamremmen, se bilder längre ner.

"Börja med exakt vad som hände. Kanske även strax före. Och sedan efter."

Bilen har gått lite ryckigt ett tag, dvs. den går helt normalt men den hackar till lite ibland precis som det vore slut på bensin för en sekund.

En dag när han körde och släppte gasen så dog bilen och gick sedan inte att få igång. Gnistorna var lite dåliga så då bytte de tändspole, men det blev inte bättre så då bytte de tändmodul och då blev gnistorna bra, alla säkringar är kollade som sitter inne i bilen. Sedan var det tyvärr nån som var på kamremmen och ändrade dess läge. Min felsökning står i mitt första inlägg. Kan tillägga att jag anser att han kör för korta sträckor med den och alltid har för lite bensin i den.

"Kör med startkabel (-) mot batteriet till motorblocket."

Startar inte i alla fall

"Kamremmen i rätt läge? "

Nej den såg inte rätt ut och detta är ett område jag inte kan så mycket om så här behöver jag hjälp. När jag nollade motorn (kolv 1 i övre dödläge) genom att sätta vevaxelhjulets hack på kåpans nollstreck visade det sig att kamaxeln inte verkade var i rätt läge utan det var en kugg fel. Bifogar även en bild som visar hur kamaxelns position var vid tillfället. se bilder på nedanstående länkar.
http://www.box.net/shared/0uut5psrq1
http://www.box.net/shared/xehmsyugoh
http://www.box.net/shared/a0vkidx84d

"Tändspolen? "

Tändspolen är ny

"Fördelarlocket? "
Allt ok

Tändspolen från tändkabeln ?
Här vet jag inte riktigt vad du menar, men alla tändkablar ser bra ut och tändspolen är ny

"Hur ser stiften ut?
Blöta? "

Nä de är torra och fina förutom stift 4 som var lite blött, tydligen var de blöta tidigare när någon annan kollade på dem?

"Bränslereläet är ett vanligt fel. Kolla en gång till. (Bakom askkoppen). Löda om reläet alltid. Syns inte alltid.
I värsta fall kan ju pumpen gett av."

Men om reläet har lagt av borde väl inte bränslepumpen under sätet gå igång, den bygger upp trycket på ca 1 sekund, men den låter mycket tycker jag, lyssna på filen http://www.box.net/shared/37dxu3ehim.

MVH
Lage
av lage
Shift skrev:Som jag skrev i en annan tråd precis så hade min stift sotat igen, trots att de såg fräscha ut. Men det var tydligen tillräckligt för att motorn inte skulle starta alls.
Tack för tipset, Pratade med farsgubben och tydligen har han bytt stift också så de är helt nya, han hade även provat med startgas utan något resultat.
av Lesjö
Kamremmen verkar rätt.
Jag menade att tändkabeln mellan tändspolen och fördelarlocket kan vara trasig.
På bildens gamla tändkabel mellan tändspole och fördelare verkar blå sedan mycket gammalt.
Sitter tändkablarna förväxlade? Jag menar att detta fel var inte fel från början. Det är mycket lätt att förväxla.
Har man jordat öppet tändstift och kollat med gnista.
Kan det vara bränslefel (vatten).
Onekligen mystiskt annars.
av Arvidh
jag skulle gissa på bränsle relä eller tryckgivare för bränslet. jag hade en kompis vars saab inte ville gå. hans bränslepump gick när han vred på nyckeln men när han startade bilen jobbade inte pumpen något mer. så kolla om pumpen går något mer när du försöker starta bilen. jag hör nämligen inte bränslepumpen något mer när du försöker starta i ljudklippet. kolla relä och tryckgivaren för bränslesystemet. om det funkar. kolla signalen från tryckgivaren till relät. kan vara dålig kontakt eller kabelbrott.
av Lesjö
Oj då! Jag har glömt.
Ta bort batteriet ett par minuter. Kan hjälpa. Själv gjorde jag det flera gånger innan jag förstod att reläet fick lödas om. Men jag skriver en gång till - byt bränslereläet eller löd om det.
Reläet blir väldigt varmt.
Fisst är det så att du bara har en pump i tanken? Jag minns inte riktigt vilket år det ändrades.
Spelar kanske inte har någon betydelse i detta fall.
av lage
Lesjö skrev:Kamremmen verkar rätt.
Jag menade att tändkabeln mellan tändspolen och fördelarlocket kan vara trasig.
På bildens gamla tändkabel mellan tändspole och fördelare verkar blå sedan mycket gammalt.
Sitter tändkablarna förväxlade? Jag menar att detta fel var inte fel från början. Det är mycket lätt att förväxla.
Har man jordat öppet tändstift och kollat med gnista.
Kan det vara bränslefel (vatten).
Onekligen mystiskt annars.
Är kamremmen rätt, markeringen stämmer ju inte helt visserligen bara ett hack?

Ok den blå kabeln, ja hur gammal den är har vi ingen aning om, men vi har lika stark gnista på alla fyra tändstiften när jag har tagit ut dem och jordat dem mot motorblocket, men den borde nog byta hur som helst.

Jag undrade också om tändkablarna blivit förväxlade, tydligen ska den tända 1-3-4-2, men hur man räknar från fördelaren har jag inte lyckats få reda på? Så här ser det ut i alla fall: http://www.box.net/shared/l0g5ojkxi1

Bränslefel? min far är som sagt väldigt dålig på att fylla på bensin utan kör runt reserven hela tiden, så vi slog på 10 liter innan jag började med den för att få en kvarts tank, kan det ändå vara det?

Jag ska kolla bränslereläet igen och testa att byta med en kompis och se om det fungerar, borde väl vara samma som på 740?

Kan det vara spridarna, jag hör dem inte knattra när man kör på starten och när jag körde diagnostestet på dem aktiverades de inte?

Jag har åkt hem nu, så vidare felsökning kommer att få vänta tills jul, men jag tar gärna emot tips så jag har lite på fötterna nästa gång jag åker hem till föräldrarna.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..