Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Har jag en s.k. guldbox i min bil? Det är en 945:a lättrycksturbo från 1996. Törs man köpa och sätta in bränslechip och tändchip av den typen vissa säljer på Tradera? Byter man bägge chipen samtidigt eller räcker det att sätta in bränslechipet enbart? Var sitter det? Är det lönt att byta och är det svårt att byta chipen? Var sitter tändchipet? Auktionen utlovar mer effekt och samtidigt lägre bränsleförbrukning, kan man få bägge dessa fördelar samtidigt?
av FXWG
Om du har en guldbox vet jag ej, men jodå visst har det sina fördelar. Jag satte i ett ekonomichip i min classic ltt 98 Bytte också tändbox till en chip-bar guld box. ställde på turbon till 0.8 och in med fru och 3 barn och packning, och ut på europa semester.. Bilen gick som aldrig tidigare, höll gott och väl autobahn hastighet. vid macken log jag när snittförbrukningen var 0.89L/mil..Att bilen dessutom går som ett skott jämfört med tidigare är även det ett plus.. Men med blyfot kan jag få bilen att dra 1.2, men det är en annan historia! Man behöver inte byta båda men risk för spikning finns då, så guldbox är att rekommendera. :D
av Volvo 945
Tack för svar
Guldbox är alltså tändningsboxen. Numret på min bränslebox är 0 280 000 962, sitter chipet löst monterat och kan direkt bytas ut utan att det måste lödas bort?
av Volvo 945
Hej igen
Efter att ha kollat i bilen ser jag att numret på tändboxen är 0 227 400 419, dvs det är en guldbox. Vilken tur! Enligt info på nätet ska alla boxar till LTT vara utrustade med möjligheten med löstagbara bränslechip. I så fall kan jag byta ut bägge chipen, om så är nödvändigt /rekommenderat.
av FXWG
Ett förslag är att köpa en wastegate klocka hos BSR,1250kr Art nr.521008 + fäste 120kr. Buda på ett par chip på Tradera, som du själv funderat på. Montera dessa och se glad ut, ca 160 hästar för under 2000kr. :-)-)
av FXWG
Om jag inte missminner mig totalt så är det inte lödda bränslechip från 92 och upp.. Rätta mej gärna om jag har fel. Det är jättelätt att byta, bara man fått loss Boxen. Den brukar gå att lossa med en polygrip eller om man skär av skallen på originalskruven med en idiotvarvare. sen byter man och sätter dit en vanlig M6:a. Lycka till! :D

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]