Hej!
Kände mig tvungen att bli medlem idag, och dela med mig av mina erfarenheter.
Hur har det gått - e felet fixat?
Har bilen bränslevärmare?
Har haft liknande fel TVÅ gånger på min V70 D5 -02.
Kommer inte ihåg alla specifika fel som va, men instrumentbelysningen försvann eller lyste svagt, även radiodisplayen (tvärtemot din, jag vet), halvljuset lyste oavsett om strömställaren stod i "noll, parkeringljus eller på", helljuset "fastnade" inte när man drog i helljusspaken. Innerbelysningen tänkte jag aldrig på.
Nu sist var det glapp i strömställaren/reglaget - lätt fixat med ett byte,
men första gången var det knepigare. Lagade helt ovetande felet med ljuset, när jag lagade ett annat fel - ett kontaktstycke skulle det visa sig!!
Provade först med att byta strömställaren, men det hjälpte inte.
Körde med detta ett tag eftersom jag inte hittade nåt uppenbart fel.
Sen kom kylan ute... märkte då att dieselvärmaren inte startade. Säkringen va hel och inga felkoder tyvärr, så det var bara att riva isär värmaren (som jag gjort flertalet gånger förr) och leta fel. Upptäckte då att kontaktstycket mellan "värmaren och bilen" hade rostat/ärgat ihop inuti pga att gummitätningen inte hållt smuts/salt ute som det var tänkt (mitt egna fel sen tidigare antagligen

), med el-fel och antagöligen nåt överslag som följd. Ingen vacker syn!
Klippte bort den (fy mig - jag vet) och skarvade i en längre kabelstam för att kunna hänga ner den vid ev. framtida service, (alldeles för kort orginal) utan att behöva klippa i kablarna igen - allt med riktiga "krympskarvar" med lim i.
Provstartade dieselvärmaren med "direktstarten" och den gick nu fint igen.
Bonusen fick jag när jag startade bilen sen - nu funkade helt plötsligt allt ljus i bilen igen. Hur skulle jag kunna misstänka kontaktstycket till dieselvärmaren när ljuset krånglade? Hur kunde det hänga ihop?
Ibland har man tur.
Frågade på volvo-verkstan (med risk för att bli dum-förklarad) om detta verkligen kunde hänga ihop - och hans svar var ja, för att värmaren kommunicerar med bilens system via ljusströmställaren och andra grejer på nåt vis.
Men vad vet jag ?
Hans förklaring - inte min vetenskap.
Kanske ett tips, en idé....
mvh