Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

näsa alla fel på en bil är enkla att laga, det som är svårt är att hita dom
Det svåra är att hitta felet...Håller med till 100% tidigare skruvade jag Mitsubishi samt bil el på andra märken ,förvånansvärt ofta fick jag höra av kunden "det är nog bara ett jordfel" då var det kul att svara -visa var det sitter så fixar jag det gratis.Det som sagts tidigare om att ge mekanikern en ärlig chans är viktigt ibland brukade jag byta bil med kunden några dar faktiskt ett mycket bra sätt ,mycket mindre stressande när allt man gör inte kostar en massa pengar(det är riktigt, mekanikern är inte omedveten om vad det kostar)
guran skrev:förvånansvärt ofta fick jag höra av kunden "det är nog bara ett jordfel"
Jo, det har man hört några gånger... Och kunden i fråga har oftast inte en aning om vad han pratar om.

Byta bil är ju bra, men då får man ha en bil som man inte skäms för att låna ut. :oops: :oops: :oops: Skomakarns skor och det där... :???: :wink:
gooose skrev:
Fred skrev:Ett fel behöver ju inte vara löst inom garantitiden för att täckas av den. Om felet uppkommit och påpekats inom tiden så ska det täckas av garantin oberoende av hur lång tid det tar att åtgärda.

Mvh
/Fred

Helt riktigt Men just denna bil fattade jag det som var en begagnad garanti på från en handlare och inte nybils garanti
Och är i så fall stor skillnad

Om jag inte är helt ute och cyklar Så är det så att När ett fel upptäckts så skall du som ägare av fordonet rapportera detta till Volvohandlaren inom 14 dagar efter det att felet upptäcktes och ställa fordonet till verkstadens förfogande för åtg
Det som avgör skälig tid för reparation är Felets art och omfattning och svårighetsgrad att fastställa felet även tid punkt då bilägaren ställer bilen till förfogande tex vid stor helger

Dessa ord kommer från garantiboken punkt 3 och 4

//Goose
Felet anmäldes första gången till återförsäljaren innan fabriksgarantin gått ut. Utöver fabriksgarantin som nu gått ut så lämnade återförsäljaren en garanti som fortfarande gäller.

Det har aldrig varit något problem för verkstan att behålla bilen en längre tid om dom önskat det då min far inte är i behov bilen dagligen.

Nu är jag inte helt säker på när felet anmäldes första gången men det var i början av året nån gång. Hur lång tid ska man ge dom innan man gör anspråk på någon form av ersättning?
Bilen skall lösas. Vänd dig till verkstaden och boka en tid Begär en lånebil och säg att dom får ha bilen tills den är åtgärdad 2 dagar eller 14 dagar är ointressant den skall åtgärdas.
Sedan får verkstaden kontakta support för Hjälp

Den ersättning som ev sedan skall diskuteras är bla för X antal ggr du behövt lämna bilen på verkstad och
hur Felet har reducerat din möjlighet att använda bilen

Detta är något som du och verkstaden får resonera er fram till

//Goose
Hej!

Kände mig tvungen att bli medlem idag, och dela med mig av mina erfarenheter.

Hur har det gått - e felet fixat?
Har bilen bränslevärmare?

Har haft liknande fel TVÅ gånger på min V70 D5 -02.

Kommer inte ihåg alla specifika fel som va, men instrumentbelysningen försvann eller lyste svagt, även radiodisplayen (tvärtemot din, jag vet), halvljuset lyste oavsett om strömställaren stod i "noll, parkeringljus eller på", helljuset "fastnade" inte när man drog i helljusspaken. Innerbelysningen tänkte jag aldrig på.

Nu sist var det glapp i strömställaren/reglaget - lätt fixat med ett byte,

men första gången var det knepigare. Lagade helt ovetande felet med ljuset, när jag lagade ett annat fel - ett kontaktstycke skulle det visa sig!!
Provade först med att byta strömställaren, men det hjälpte inte.
Körde med detta ett tag eftersom jag inte hittade nåt uppenbart fel.
Sen kom kylan ute... märkte då att dieselvärmaren inte startade. Säkringen va hel och inga felkoder tyvärr, så det var bara att riva isär värmaren (som jag gjort flertalet gånger förr) och leta fel. Upptäckte då att kontaktstycket mellan "värmaren och bilen" hade rostat/ärgat ihop inuti pga att gummitätningen inte hållt smuts/salt ute som det var tänkt (mitt egna fel sen tidigare antagligen :oops: ), med el-fel och antagöligen nåt överslag som följd. Ingen vacker syn!
Klippte bort den (fy mig - jag vet) och skarvade i en längre kabelstam för att kunna hänga ner den vid ev. framtida service, (alldeles för kort orginal) utan att behöva klippa i kablarna igen - allt med riktiga "krympskarvar" med lim i.
Provstartade dieselvärmaren med "direktstarten" och den gick nu fint igen.

Bonusen fick jag när jag startade bilen sen - nu funkade helt plötsligt allt ljus i bilen igen. Hur skulle jag kunna misstänka kontaktstycket till dieselvärmaren när ljuset krånglade? Hur kunde det hänga ihop?
Ibland har man tur.

Frågade på volvo-verkstan (med risk för att bli dum-förklarad) om detta verkligen kunde hänga ihop - och hans svar var ja, för att värmaren kommunicerar med bilens system via ljusströmställaren och andra grejer på nåt vis.
Men vad vet jag ?

Hans förklaring - inte min vetenskap.

Kanske ett tips, en idé....

mvh
Jag sitter o läser din symtom igen.

I framrutan sitter ett ljuskänsligt öga, som ska känna av om det är dagsljus eller ej ute. Bilen har nämligen olika funktion vid de olika tillfällena.
Vid dagsljus ska inte bilen tända innerbelysning vid dörr öppning, bilen ska köra vissa eller alla instrumentbelysnng på max stryka & dimma ner ska nog inte funka att göra
är det inte mycket onödigt i P2 bilarna? har läst tråden, verkar vara onödigt mycket som styr varandra, det sista att värmarens kontaktstycke ska behöva ställa till så mycket konstigheter? körde själv förra senvintern utan värmare en tid.för att få fram delar. hur mycket bugg har det blivit i mina styrboxar efter den manövern? har ialafall inte märkt något. häller med dig diselkraft! har inte gjort något om kablaget varit 1 meter längre, finns buntband till såna operatoner.
god forts- alla forumanv-.
isak
För en utomstående som inte arbetatr i systemen, kan det säkert verka rörigt, jag tycker det är många bra funktioner o hade lätt kunna svälja några till.

värmaren har inte funktion som gör att den ska styra belysningen o kan därför inte i sig göra nått. men om det är ergat i dess kontaktstycke, så kan det ju bli ala möjliga backströmmar in i andra system !

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]