Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Är oket OK ?
orsaken att jag frågar är att jag köpt billiga bromsok som visat sig vara trasiga (gissa var)
- oljan rann rakt igenom dom och luftnippeln var inte gängad

- Kolla att kolvarna inte sitter fast samt att det är hål så oljan kommer in i oket :9

Jag vet att vi ger dig konstiga råd - men det du beskiver skall inte kunna hända - eller hur !
/emwtur

Edit
- du har inte klämt bromsrör någonstans ?
- Är pedalen stum ?
Senast redigerad av 1 emwtur, redigerad totalt 0 gånger.
av Jakoby
Ingen fara med era råd! Symtombeskrivningarna är i så fall heller inte rimliga. Nu börjar det ändå hända något. Jag har gjort två saker. För det första kopplade jag loss batteriet en stund. Det var för att jag trodde att det finns någon funktion i ABS:en som ska stoppa flödet om en bromsslang brister t ex. Sedan öppnade jag skarven på insidan av vänster skärm varifrån jag bytte rör för inte så länge sedan. Den nippeln är så stor att den mycket väl kan rymma en backventil (16 mm nyckeltag). På högersidan finns ingen motsvarande nipppel vilket i så fall är konstigt. Efter detta kan jag nu få fram både vätska och luft ur båda frambromsarna. Jag kan dock inte bygga upp något tryck för luftningen. Pedalen sjunker igenom så kanske har jag skadat packningen i huvudcylindern. Jag har som tur är en över efter att i onödan ha bytt en annan gång. Den gången var det en kolv i bakbromsen som fastnat och orsakat att för stort spel i pedalen. Kan vara samma sak nu. Resten får fixas i morgon. Får jag nya bekymmer öppnar jag väl en ny tråd. Tack för hjälpen!
/Jakoby
Användarvisningsbild
av emwtur
du verkar iallafall göra framsteg!.

Jag har själv en sagolik förmåga att få "konstiga" fel på bilar jag ägt.
En hundkoja som dog om man körde fortare än 110 km i tre minuter :)
En Saab turbo som om man trampade gasen i botten , exploderade fördelarlocket :)

Du vet väl vilken dag det är idag förresten ....

/emwtur
av Jakoby
Hej alla ni som också har konstiga fel på era bilar! Jag har lagt till ett slutord redan i mitt första inlägg om hur det gick till slut. Problemet var långt ifrån över när jag tackade för hjälpen. Ska nog söka hjälp för mitt hjärnsläpp också som inte kom ihåg att det rätta verktyget låg hemma på hyllan.
/Jakoby

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]