Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av webbe88
hej jag undrar om man kan koppla förbi ac på en Volvo v70 Classic 00. För den är kass, har lite problem med att hitta rätt rem. Eller är det svårt att plocka ut ac kompressorn?
Tack i förhand.
Hej beställ bara en rem till en v70 utan ac pump så går det bra har själv gjort detta när pumpen gav upp.
Pumpen är inte svår att demontera men tänk på om du har gas kvar i systemet så släp inte ut detta i luften utan låt någon som kan tömma det först innan du börjar skruva.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 850 och äldre 70 fanns det en kortare rem. Men nån gång senare blev det ett löphjul med samma storlek och placering som kompressorn på dom utan AC. Vet inte hur det är på din.
Så lagret i remskivan är kass? Kompressorn i sig kan ju vara skuren, bara att rycka ur kabeln så den inte kopplas in.

Det är inte så svårt att ta loss kompressorn heller, går nog att ta underifrån utan att lossa generator och servopump. Men har du tänkt att få igång systemet nån gång så ska du inte lämna det öppet för länge.
Användarvisningsbild
av CarMan
på en 00:a är det ju "dubbelrem" den tror jag inte finns i kortare varient
Användarvisningsbild
av CarMan
webbe88 skrev:Tack för svaren. Men jag tro jag byter kompressorn. Får väl lämna in den så dem kan tömma den på gas. Kan säkert hitta en som fungerar på skroten.
är det fel på kompressorn?
längst ut finns en magnetkoppling med eget lager, denna går att byta löst, om det nu är den som är paj (om inte så kan du ju köra bilen med bortkopplad el till kompressorn)
Användarvisningsbild
av CarMan
webbe88 skrev:ja den det skramlade rätt bra från ac när vi tog hem den, så jag skulle kunna tro att det är lagret som är sönder.

ja man vi har olika lager, de lager i ompressosn andvänds inte när kompressorn inte är inkopplad, så om det skramlar när du har AC-off (& inte kör på defroster) så är det inte lagrena i kompresorn, utan magnetkopplingen som är betydligt billigare att laga
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]