Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heALer
Hej!
Har faktist tänkt o skaffa mig min första volvo, är inne på en 855 GLT årsmodell 1997, mycket fint skick.
Nu är de så att de är en Automat, vilket jag inte har så mycket emot. Men är de en nackdel? Kan de krångla mycket? Och hur noga är det med oljebyta och så? Drar dem mycket mer än manuell?
Har hört att den tidiga automatlådan är sämre, men hur är de me den på en -97:a?
Tacksam för svar!
av RoadRunner1
Meget bra växellåda enligt egen erfarenhet från en -92 som verkar hålla för allt .Roligt att man kan välja mellan ekonomi och sport samt vinterläge på en bruksbil som 850.Är oljan brun / gråaktig samt luktar bränt är det kanske dags för ett oljebyte.Brukar dra växelväljaren till samtliga lägen med motorn igång tre gånger och därefter i (park) läge samt vänta några minuter efter detta med motorn fortfarande igång innan man kollar oljemängden i lådan med varm växellåda.Obetydlig bensinförbrukningsskillnad jämfört med en manuell låda om du inte har för vana att göra ständiga kick downs då förbrukningen naturligtvis ökar.Väldigt bekväm som automatare brukar vara i stadstrafik.Bensinförbrukningen är väl inte Volvos starka sida på någon av dessa femcylindriga bensinmotorer där lådan i detta fall varken gör till eller från i sammanhanget under normal körning. :D
av dalldall
tittar man tex på blocket så dyker det upp 850 med kass automatlåda titt som tätt, men brukar inte finnas nån v70, men 850 är ju äldre så inte så konstigt kanske, men visst är det noga med oljebytena! tror nyare lådor är uppbyggda på samma sätt som äldre med filter inbyggt i lådan utan möjlighet till byte! vilket jag själv tycker e helt sjukt! har själv en 850 93 här hemma med kass autlåda! vill du få svart på vitt snackar du med en firma som renoverar autlådor,svårare är det inte.
av Exs
Angående bensinförbrukningen är det som RoadRunner1 skriver, den är endast marginellt högre. De här automatlådorna har en funktion som kallas lockup som gör att bilen i princip går som en manuell låda förutom i växlingarna, dvs inget onödigt "slir". För övrigt är det en riktigt go växellåda och det är roligt att det finns både ekonomi, sport och vinterinställningar.
Angående hållbarheten är det väl som med de flesta andra automatlådor. En manuell håller som regel bättre i längden, något som nog oftast beror på att behovet av underhåll är mindre på dem. Det är inte alls ovanligt med en automatare som går taskigt som fasen och vägrar växla, men som går kanon efter ett oljebyte. Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt som ett oljebyte om det gått för långt..

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]