- ons 11 nov 2009, 15:12
#340559
Alltså, om du behöver bromsa och har ett hinder rakt framför och din normala bromssträcka är för lång för att du ska kunna få stopp i tid, så ökar du din chans om du ser till att göra sträckan mellan dig och hindret längre genom att göra så stora svängar du kan på vägen.....
VolvoB20 skrev:Jo men om du då ökar körsträckan så att du kör betydligt längre väg mellan punkt A och B, lär du inte stanna innan punkt B då istället för att köra närmaste vägen?. För att du ska fatta så tar vi en annan liknelse. Om du tankar fullt och kör en raksträcka rakt fram tills bensinen tar slut, sedan tankar fullt igen och kör tillbaka men kör rejäla omvägar, kommer du att kunna köra längre än till ursprungspunkten då? Knappast....jhenrikj skrev:En modern bil har ju en dator som reglerar broms och driv individuellt på varje hjul. Detta gör att du kan komma mycket närmare gränsen för fysiken innan det skiter sig, något som var totalt omöjligt i äldre bilar.Det är ju exakt det jag säger, elektroniken bromsar bilen exakt på gränsen för vad däcken/friktionen tål utan att tappa greppet, bättre än så kan det inet bli.
Om du då lägger till sidokrafter genom att svänga så måste systemet lätta lite på bromskraften för att friktionen ska räcka till sidokraften också, d.v.s bromskraften blir mindre i längsled och bromsstäckan bil längre.
Alltså, om du behöver bromsa och har ett hinder rakt framför och din normala bromssträcka är för lång för att du ska kunna få stopp i tid, så ökar du din chans om du ser till att göra sträckan mellan dig och hindret längre genom att göra så stora svängar du kan på vägen.....