Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
VolvoB20 skrev:
jhenrikj skrev:En modern bil har ju en dator som reglerar broms och driv individuellt på varje hjul. Detta gör att du kan komma mycket närmare gränsen för fysiken innan det skiter sig, något som var totalt omöjligt i äldre bilar.
Det är ju exakt det jag säger, elektroniken bromsar bilen exakt på gränsen för vad däcken/friktionen tål utan att tappa greppet, bättre än så kan det inet bli.

Om du då lägger till sidokrafter genom att svänga så måste systemet lätta lite på bromskraften för att friktionen ska räcka till sidokraften också, d.v.s bromskraften blir mindre i längsled och bromsstäckan bil längre.
Jo men om du då ökar körsträckan så att du kör betydligt längre väg mellan punkt A och B, lär du inte stanna innan punkt B då istället för att köra närmaste vägen?. För att du ska fatta så tar vi en annan liknelse. Om du tankar fullt och kör en raksträcka rakt fram tills bensinen tar slut, sedan tankar fullt igen och kör tillbaka men kör rejäla omvägar, kommer du att kunna köra längre än till ursprungspunkten då? Knappast....

Alltså, om du behöver bromsa och har ett hinder rakt framför och din normala bromssträcka är för lång för att du ska kunna få stopp i tid, så ökar du din chans om du ser till att göra sträckan mellan dig och hindret längre genom att göra så stora svängar du kan på vägen.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:
VolvoB20 skrev:
jhenrikj skrev:En modern bil har ju en dator som reglerar broms och driv individuellt på varje hjul. Detta gör att du kan komma mycket närmare gränsen för fysiken innan det skiter sig, något som var totalt omöjligt i äldre bilar.
Det är ju exakt det jag säger, elektroniken bromsar bilen exakt på gränsen för vad däcken/friktionen tål utan att tappa greppet, bättre än så kan det inet bli.

Om du då lägger till sidokrafter genom att svänga så måste systemet lätta lite på bromskraften för att friktionen ska räcka till sidokraften också, d.v.s bromskraften blir mindre i längsled och bromsstäckan bil längre.
Jo men om du då ökar körsträckan så att du kör betydligt längre väg mellan punkt A och B, lär du inte stanna innan punkt B då istället för att köra närmaste vägen?. För att du ska fatta så tar vi en annan liknelse. Om du tankar fullt och kör en raksträcka rakt fram tills bensinen tar slut, sedan tankar fullt igen och kör tillbaka men kör rejäla omvägar, kommer du att kunna köra längre än till ursprungspunkten då? Knappast....

Alltså, om du behöver bromsa och har ett hinder rakt framför och din normala bromssträcka är för lång för att du ska kunna få stopp i tid, så ökar du din chans om du ser till att göra sträckan mellan dig och hindret längre genom att göra så stora svängar du kan på vägen.....

Här kommer lite gymnasiefysik. Med många förenklningar men det visar ändå vad jag menar då det är ganska realistiska siffor.

Två bilar kör i 100 Km/h rakt mot en vägg som är 80 meter bort, båda bilarna väger 2000 kg och däckens grepp/friktion ger maximalt 20.000 N i kraft.

Bil B bromsar max, vad händer då?

Rörelseenergin E = 1/2 * m * v2 = 0.5 * 2000 * 27,7^2 = 771 kJ

l = E / F = 771 kJ / 20.000 = 38.55 m dvs bilen stannar på drygt 38 meter, alltså på halva avståndet från vägget, rätt realistiskt exempel.

Bil A bromsar inte utan svänger undan istället, vad händer???

F = mv2/r dvs r = mv2/F = 2000 * 27,7^2 / 20000 = 71 m

Bil A behöver alltså HELA avståndet fram till väggen för klara svänga undan, det dubbla mot om man bromsat istället.

Oj oj oj, hur kunde det bli så här, jo eftersom bil B bara bromsar måste däcken klara att dra ned farten till noll.

För bil A måste däckan klara av att dra ned farten mot väggen till noll + att däckan ska klara av att bygga upp farten till 100 km/h längs väggen, det går alltså åt dubbelt så mycket utrymme.

Det visar att börjar man svänga äts friktionen upp mycket fortare än om man bromsar rakt fram, det finns ingen chans att korta bromssträckan mot väggen genom att svänga..... att svänga hit och dit är rena katastrofen för bromssträckan.

Detta eftersom bilen måste acceleras i sidled vid varje sväng vilket gör att det blir dramatiskt mindre grepp kvar till inbromsningen.

Visa gärna om jag skulle räkna fel....

Bild
av jhenrikj
Ursäkta uttrycket men är du dum på riktigt? Vem tusan har sagt att den bilen som väjer inte ska bromsa???? Du bromsar givetvis max samtidigt som du svänger undan, men visst om du hävdar att en bil ökar hastigheten med maxbroms bara för att man svänger så är ju inte min första fråga oberättigad....

Dessutom är ju bilden ovan helt fel ritad. På den sträcka ovan som bil B kör 40m har bil A kör i en S formad kurva med full broms, inte bara svängt svagt.
av jhenrikj
Sen om vi ska fortsätta med fysiken, låt oss anta att du har rätt att bilen accelererar i kurvorna trots maxbroms....när du väl svängt så kör du ju i en annan riktning, diagonalt mot målet, kraften som rör bilen framåt är alltså riktag diagonalt och kraftkomponenten framåt blir kortare, bromsverkan är dock fortfarande full, sen svänger du om, får lite mer fart efter kurvan trots full broms och du kör diagonalt mot målet igen, återigen är kraften riktad rakt mot målet mindre än om du kör rakt fram...

Jämför med att du har 2 bilar, den ena kör rakt enligt Y-axeln och bromsar, den andra kör diagonalt 45 graders vinkel (alltså förflyttar sig även i X-axel) och bromsar. När både bilarna har kört samma verkliga sträcka mäter du enbart på -Y axeln, du påstår alltså att den som rört sig i båda X och Y har rört sig LÄNGRE sträcka på Y-axeln? eller inser du nu hur fel du har?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hallå, spela inte dum nu, försök förstå vad jag skrev.

Farten ökar inte i kurvan, accelerationen som bilen utsätts för är "centripetal acceleration" eftersom bile ska byta riktning i kurvan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft

Friktionen räcker till att BROMSA ned billen till stillaståenden på 40 meter ELLER en sväng med 80 meter radie. Du kan inte göra både och för du har inte mera grepp/friktion.

Självklart kan du bromsa och svänga samtidigt men då får du kompromissa och bromsa till stop på kanske 6o m och en radie på 100 m.

Titta på bilden igen....

Bild
jhenrikj skrev:Ja, exakt så som bilden visar....bra ritat.
För att "körstäckan" du pratar om skall bli 40 meter i bilden måste svängarna ha en radien på ca 7 meter för att rymmas om alla svängarna är ungerfär lika skarpa.

Det ger att du kommer att få 10 g i svängarna om du gårin med 100 km/h F = mV^2/r = 2000 * 27,7^2 /7 = 220 kN och bilen väger 2000 kg

Jag garanterar at vare sig XC70n eller du som förare klarar av 10 g i svängarna.

Det kan väl inte vara så svårt att greppa?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vet inte vem som har rätt i grundfrågan, så jag inte har belägg för vare sig det ena eller andra, men...
Uträkningen ovan är för mycket förenklad för att vara tillförlitlig. Vi har DTSC, rattvinkelgivare, gyro och dynamisk bromskraftsfördelning som tillvaratar det tillgängliga greppet på ett sätt som gör att det inte är så enkelt att räkna ut effekten av full bromsverkan, vare sig rakt fram eller i undanmanöver.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Jag vet inte vem som har rätt i grundfrågan, så jag inte har belägg för vare sig det ena eller andra, men...
Uträkningen ovan är för mycket förenklad för att vara tillförlitlig. Vi har DTSC, rattvinkelgivare, gyro och dynamisk bromskraftsfördelning som tillvaratar det tillgängliga greppet på ett sätt som gör att det inte är så enkelt att räkna ut effekten av full bromsverkan, vare sig rakt fram eller i undanmanöver.
Visst är den förenklad.... det har jag ju sagt redan innan. Men 10 g är 10 g och det kan du inte trolla bort med all elektronik i världen.

Fråga en jaktpilot hur 10 g svänga känns, du klarar det inte utan g-dräkt.

Jag tycker man ligger en 10-potens fel här-
av blådåren
HERREGUD!!!!!......

Har med stigande förvåning läst igenom denna tråd och förundras över hur alla tycker om att mata trollet!!.

Starta en insamling och skicka detta troll på en förarkurs så kanske han inser hur modern teknik funkar....
Inte att man upphäver naturlagarna med elektronik såklart det behöver faktitkt inte skrivas (eller vissas med ritade diagram..) , men du kommer närmare gränsen för vad som är fysiskt möjligt!.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
blådåren skrev:HERREGUD!!!!!......

Har med stigande förvåning läst igenom denna tråd och förundras över hur alla tycker om att mata trollet!!.

Starta en insamling och skicka detta troll på en förarkurs så kanske han inser hur modern teknik funkar....
Inte att man upphäver naturlagarna med elektronik såklart det behöver faktitkt inte skrivas (eller vissas med ritade diagram..) , men du kommer närmare gränsen för vad som är fysiskt möjligt!.
Vad menar du???? Menar du att man kan greja detta med modern elektronik?

Bild
jhenrikj skrev:Ja, exakt så som bilden visar....bra ritat.
Det innbär att du har 10 g i svängarna om du gårin med 100 km/h, då blir det flesta medvetslösa.
av JHg
Här kommer yttligare en tanke:

Om nu bromssträckan skulle minska när man svänger...
Varför bromsar då alla F1 förare klart innan svängen? (I normala fall)
Och ja, jag känner personligen folk som kört formel 3000 och provkört för F1 stall.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]