Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Bilen har stått i 2 veckor och nu när jag körde den så låter det från vad jag tror är från fjädringen. Låter som ett glapp. Lite mörkt ljud. Hörs bara när man rullar, inte om man trycker ner fronten eller dyligt.
Påminner lite granna om glapp i stabilisatorstagen men det är det inte. Hittar inget glapp.
Ljudet finns där i alla hastigheter, man hör det lättare när man rullar långsamt.

Däremot så kollade jag fästet uppe i fjädertornet och blev väldigt misstänksam! Titta på denna bilden och säg varför det är ett sådant glapp mellan chassiet och gummit? Skall det verkligen vara så?

Bild
av PDK
Så som den bilden visar, det har jag med! Och ni säger att det inte ska vara så??? Oj oj...

Är det något som möjligtvis har en bild på hur det ska se ut?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det där är helt normalt. Bilen står på fjäderbenet, brickan är bara till för att benet inte ska ramla ut när du hoppar med bilen :D Det ska vara ett spel för att den inte ska ligga mot och skava när du svänger.

Det som brukar låta är fjäderskålen, det går att se överdelen på bussningen i den under brickan. Men det är mer ett knarrande gummiljud.
av timebandit
Sparkz skrev:Det där är helt normalt. Bilen står på fjäderbenet, brickan är bara till för att benet inte ska ramla ut när du hoppar med bilen :D Det ska vara ett spel för att den inte ska ligga mot och skava när du svänger.

Det som brukar låta är fjäderskålen, det går att se överdelen på bussningen i den under brickan. Men det är mer ett knarrande gummiljud.

Fjäderskålen, den som är uppetill menar du? Den bytte jag samtidigt med övriga detaljer.
Lyfte upp bilen och provade å rycka i diverse saker men kunde inte höra eller känna något glapp i något iaf. Dock så kan man höra lite om man gungar bilen i sidled om man sätter örat vid hjulhuset men det går inte att lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Kanske bara är fjäderskålen eller något bussning som är torr eller nått? =)

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]